theocharopoulos

Δευτερολογία του Θανάση Θεοχαρόπουλου στη Βουλή για την παιδεία (βίντεο)

02/08/2017

 

Η δευτερολογία στη Βουλή του προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, στο νομοσχέδιο για την παιδεία. 

“Πρώτα πρώτα θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά την απαράδεκτη διαδικασία να έρχονται εδώ Υπουργοί οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με το νομοσχέδιο ούτε με τις τροπολογίες και να τοποθετούνται επί του νομοσχεδίου. Το λέω αυτό γιατί είναι εκτός Κανονισμού. Και αντίθετα βλέπω πολλές φορές τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να διαμαρτύρονται όταν γίνονται πράγματα εντός του Κανονισμού, όπως για παράδειγμα οι δευτερολογίες των Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων που είναι απαντήσεις ακριβώς στους Υπουργούς και σ’ όσα θα πουν.

Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, μου έκαναν πάρα πολύ μεγάλη εντύπωση οι τρεις Υπουργοί, ο κ. Τσακαλώτος, ο κ. Σπίρτζης και ο κ. Βερναρδάκης, που ήρθαν και μίλησαν και ουσιαστικά αποκάλυψαν το πλαίσιο, το πώς σκέφτονται στο θέμα της παιδείας.

Ο κ. Τσακαλώτος για το θέμα της εκλογής Πρύτανη και Αντιπρυτάνεων είπε χαρακτηριστικά: «Είναι δυνατόν να κερδίζεις εκλογές και να κάνεις ό,τι θέλεις με το ενιαίο ψηφοδέλτιο; Αυτή είναι η λογική σας;». Φαντάζομαι ότι δεν έχει την ίδια λογική για την κυβέρνηση, για τις βουλευτικές εκλογές. Δεν έχει την ίδια λογική για άλλες εκλογικές διαδικασίες, εκτός αν το είπε ως αυτοκριτική.

Εκεί, όμως, που πραγματικά μας εντυπωσίασε ο κ. Τσακαλώτος ήταν όταν αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στις καταλήψεις και είπε: «Είναι παράνομες πράξεις οι καταλήψεις;». Σοβαρά; Δηλαδή αν γίνει κατάληψη για μια εβδομάδα στο Υπουργείο Οικονομικών, θα το αντιμετωπίσει με ακριβώς την ίδια επιχειρηματολογία; Θα έρθει εδώ και θα πει: «Είναι παράνομες πράξεις οι καταλήψεις;»; Είναι αυτή αριστερή προοδευτική αντίληψη;

Είναι παράνομη πράξη η κατάληψη. Βεβαίως όταν θα κάνουν κατάληψη για μία εβδομάδα στο Υπουργείο Οικονομικών, όταν θα προσπαθήσουν να κάνουν κατάληψη για μία εβδομάδα στη Βουλή, είναι παράνομη πράξη η κατάληψη. Να μιλήσουμε ξεκάθαρα.

Ταυτόχρονα, είπε ότι το πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο για την προετοιμασία για την αγορά εργασίας. Σωστά, δεν είναι μόνο για την προετοιμασία για την αγορά εργασίας. Είναι και γι’ αυτό όμως. Όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι και για να δίνουν τη θεωρητική μόρφωση και για να κάνουν καλύτερους τους ανθρώπους, όπως και για να προετοιμάζουν για την αγορά εργασίας. Το ζήτημα είναι ότι στη χώρα μας αυτήν τη στιγμή και η αγορά εργασίας και η εκπαίδευση δεν βρίσκονται σε τέτοια κατάσταση που να μπορεί να επιλυθεί ουσιαστικά το ζήτημα της ανεργίας. Σ’ αυτό πρέπει και το εκπαιδευτικό σύστημα να βοηθήσει.

Ο κ. Σπίρτζης αντιπολιτεύτηκε την αντιπολίτευση για άλλη μία φορά και αναφέρθηκε στο ότι παλιότερα ίδρυαν τμήματα χωρίς σχεδιασμό. Έγιναν αυτά τα λάθη; Έγιναν πάρα πολλές φορές. Εγώ είμαι ο πρώτος που θα σας το πω. Το θέμα είναι ότι ενώ το είπε αυτό και ήρθε να μιλήσει γι’ αυτό το νομοσχέδιο, και σήμερα –το είπα στην πρωτολογία μου και θα ήθελα κι εδώ ένα σχόλιό σας στο τέλος- έχουμε αυτήν τη στιγμή την ίδρυση Πολυτεχνικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου με έδρα τη Σάμο και κατάτμηση του Τμήματος Μαθηματικών της Σάμου σε δύο αυτοτελή τμήματα.

Αυτό είναι σε έναν γενικότερο σχεδιασμό τον οποίο δεν τον βλέπουμε, τον οποίο δεν τον ξέρουμε; Ακριβώς το ίδιο δεν κάνετε σε αυτό το νομοσχέδιο στο οποίο ήρθε ο κ. Σπίρτζης και μας είπε αυτά τα πράγματα;

Για να μην πω για τη συζήτηση μεταξύ του κ. Τσίπρα και του κ. Μητσοτάκη στην οποία ο κ. Τσίπρας κατηγορούσε για επικοινωνιακές τακτικές τον κ. Μητσοτάκη, γιατί ανέβαινε πάνω στα άχυρα και έκανε ομιλίες στους αγρότες. Ο κ. Τσίπρας από την άλλη ανέβαινε στα τρακτέρ. Ποιόν λαϊκισμό να διαλέξω εδώ από τους δύο; Ουσιαστικά, τι συζήτηση είναι αυτή σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα;

Τέλος, κύριε Παρασκευόπουλε, περίμενα ένα σχόλιο από εσάς για το θέμα του ασύλου και για την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, που και η ίδια αναφέρει ότι προβληματισμός μπορεί να εγερθεί σχετικά με την παροχή αποτελεσματικής προστασίας κατά άλλων εγκλημάτων, ιδίως αυτόφωρων. Σημειώνεται ότι η διάκριση μεταξύ εγκλημάτων κατά της ζωής και εγκλημάτων κατά της σωματικής ακεραιότητας είναι δυσχερώς διαγνώσιμη.

Συνεπώς, επειδή ακριβώς το ζήτημα των παραβατικών ενεργειών είναι το πρόβλημα και η ανοχή σε αυτές, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής κάνει σχόλιο, επισήμανση και προβληματισμό για αυτό το ζήτημα. Και από εσάς, λοιπόν, που αναφερθήκατε στο συγκεκριμένο θέμα, θα περίμενα μια τέτοια τοποθέτηση.

Τέλος, ο κ. Μπαλτάς αναρωτήθηκε ποια είναι η θέση μας για τα μεταπτυχιακά. Κύριε Γαβρόγλου, νομίζω ότι είχαμε συνεννοηθεί το πρωί σε αυτό το ζήτημα και πιθανόν ο κ. Μπαλτάς δεν κατάλαβε.

Ας το πούμε, λοιπόν, για άλλη μια φορά: προπτυχιακά χωρίς δίδακτρα. Είναι άλλο το ζήτημα το ξενόγλωσσων τμημάτων. Εμείς λέμε «ναι» στα ξενόγλωσσα τμήματα χωρίς τη μεσολάβηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου. Στα μεταπτυχιακά αυτό που λέμε και το ξαναλέμε είναι, όπως υπάρχει βεβαίως, να μπορεί να προβλέπεται από τον νόμο και η ύπαρξη διδάκτρων. Βεβαίως να βρίσκουμε τις εισοδηματικές κατηγορίες που είναι χαμηλές και αυτές που χρειάζονται υποτροφίες βάσει κριτηρίων. Πού διαφωνούμε σε αυτό το θέμα για παράδειγμα; Δεν έχω καταλάβει.

Ο κ. Μπαλτάς πιθανότατα δεν κατάλαβε την τοποθέτηση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης που είναι ξεκάθαρη στα μεταπτυχιακά: Θα πρέπει να αφήνεται από τον νόμο η δυνατότητα ύπαρξης διδάκτρων και ταυτόχρονα, εκεί που υπάρχουν προβλήματα να υπάρχουν απαλλαγές και υποτροφίες.

Στην παιδεία, λοιπόν, χρειάζεται εθνική συνεννόηση. Δεν χρειάζονται εμμονές, δεν χρειάζονται ιδεοληψίες. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να κινηθούμε”.