vl217

Ομιλία του Θανάση θεοχαρόπουλου στη Βουλή στο νομοσχέδιο για τον ΟΑΣΘ (βίντεο)

19/07/2017

Η ομιλία στη Βουλή του προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, στο νομοσχέδιο για τον ΟΑΣΘ.

«Κύριε Υπουργέ, πραγματικά για να δούμε ποιος είναι ο σοσιαλιστής, ποιος είναι σοσιαλδημοκράτης, αρκεί να δούμε τι πολιτικές ακολουθεί ο καθένας. Νομίζω έτσι θα λύσουμε όποιες απορίες έχουμε.

Και επειδή είπατε ότι είσαστε στοχοπροσηλωμένος στο να βγάλουμε τη χώρα από το μνημόνιο, να σας πω ότι η πολιτική που ασκεί η Κυβέρνησή σας όχι προοδευτική και σοσιαλδημοκρατική και σοσιαλιστική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αλλά ούτε καν κεντρώα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.

Στοχοπροσηλωμένοι είπατε ότι είστε για να βγάλετε τη χώρα από τα μνημόνια. Δεν βρίσκετε τον στόχο τότε. Δεν εξηγείται αλλιώς. Δεν μπορώ να δώσω καμία εξήγηση. Και έχετε κάνει –λέτε- συνεχείς, επίπονες διαπραγματεύσεις. Θα μπορούσαμε να κάνουμε μία πολύ καλή ιδεολογική συζήτηση. Δεν νομίζω, όμως, ότι είναι η ώρα, αλλά είναι η ώρα για να λύσουμε και κανένα πρόβλημα που έχουν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης και οι πολίτες όλης της χώρας.

Και επειδή είπατε, λοιπόν, για επίπονες διαπραγματεύσεις και επειδή αφορούν και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και τις δημόσιες συγκοινωνίες, να σας πω ότι όχι μόνο δεν βγάζετε τη χώρα από τα μνημόνια, αλλά έχετε υπογράψει το Υπερταμείο για έναν αιώνα. Μην μου πείτε και εσείς ότι είναι για ενενήντα εννιά χρόνια, όπως ο κ. Τσακαλώτος, που μας διόρθωνε και μας έλεγε ότι δεν είναι για έναν αιώνα, είναι για ενενήντα εννιά χρόνια.

Για να είμαι ακριβής, για έναν αιώνα δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τη δημόσια περιουσία χωρίς την υπογραφή των δανειστών. Και ο ΟΑΣΑ μπαίνει σε αυτήν τη διαδικασία. Και αυτό όχι σοσιαλδημοκρατική πολιτική δεν είναι, αλλά είναι βαθιά συντηρητική πολιτική, η οποία δημιουργεί προβλήματα στη χώρα μας.

Ταυτοχρόνως μέχρι το 2060 υπέγραψε η Κυβέρνησή σας πρωτογενή πλεονάσματα και για τα πέντε επόμενα χρόνια 3,5% πρωτογενή πλεονάσματα. Και βεβαίως δεν βγήκαμε από την κρίση, δεν έχουμε ενταχθεί στην ποσοτική χαλάρωση, δεν έχει λυθεί το θέμα του δημοσίου χρέους. Προνομοθετήσατε και μέτρα απαράδεκτα όπου, εσείς, η Κυβέρνησή σας έλεγε ότι είναι αντισυνταγματικό και εκτός Κοινοτικού κεκτημένου να τα προνομοθετήσουμε.

Γιατί τα αναφέρω όλα αυτά; Γιατί εσείς, κύριε Υπουργέ, είπατε ότι έχετε στοχοπροσήλωση στο να βγει η χώρα από τα μνημόνια. Αποτύχατε σε αυτό το θέμα. Μπαίνει πιο βαθιά στην κρίση για πολλά έτη με αυτά που υπογράφετε και υπονομεύεται η οποιαδήποτε δυνατότητα εξόδου από την κρίση.

Ταυτοχρόνως, κύριε Υπουργέ, άλλη μια φορά αντιπολιτευτήκατε την αντιπολίτευση. Περίμενα να ακούσω για το νομοσχέδιο για να σας ασκήσουμε και την κριτική. Αντιπολιτευτήκατε μόνο για το παρελθόν. Δεν είπατε ουσιαστικά τίποτα για το παρόν και το μέλλον. Και με αυτόν τον τρόπο δεν μπορούν να λυθούν τα προβλήματα της χώρας. Και βεβαίως οι πολίτες της Θεσσαλονίκης συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται, ακόμη και σήμερα.

Δεν αμφισβητεί κανείς την αναγκαιότητα για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, όπου εδώ και χρόνια τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΟΑΣΘ και που εν τέλει παρεμποδίζουν το συγκοινωνιακό έργο της πόλης και την αναβάθμισή του, ταλαιπωρούν σημαντικά τους πολίτες.

Η αναδιάρθρωση αυτή, όμως, θα πρέπει να σημαίνει σύγχρονες, ασφαλείς, αποτελεσματικές και ποιοτικές υπηρεσίες μεταφορών. Και, δυστυχώς, το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, δεν φαίνεται να τις διασφαλίζει. Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο βασίζεται στις προθέσεις του εκάστοτε Υπουργού. Και δίκη προθέσεων δεν μπορούμε να κάνουμε. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να κρίνουμε τα νομοθετήματα.

Οι αστικές συγκοινωνίες δεν αντέχουν ούτε κρατικοδίαιτα ούτε νεοφιλελεύθερα μοντέλα και κυρίως δεν αντέχουν άλλο λαϊκισμό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι πολίτες είναι εκείνοι που δεν αντέχουν και άλλη ταλαιπωρία, εξαιτίας της έλλειψης ορθολογικού σχεδιασμού για ένα σύγχρονο σύστημα υπηρεσιών αστικών συγκοινωνιών που θα εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και όχι το συμφέρον των ολίγων.

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με πάνω από ένα εκατομμύριο πολίτες και δεν έχει ούτε μετρό ούτε τραμ ούτε θαλάσσια συγκοινωνία. Είναι αντιμέτωπη με χρόνιες παθογένειες και μένει και συχνά χωρίς λεωφορεία. Και οι πολίτες δεν είναι και ευχαριστημένοι από τις συγκοινωνίες και από τον ΟΑΣΘ. Αυτήν την κατάσταση πρέπει να αντιμετωπίσουμε σήμερα.

Είπατε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής ότι το νομοσχέδιο είναι ένα κοινό στοίχημα με την κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Για να κερδηθεί, όμως, ένα τέτοιο στοίχημα χρειάζεται όραμα, σχέδιο και δράση. Δεν διακρίνεστε για κανένα από αυτά τα τρία στοιχεία στην Κυβέρνησή σας.

Ποιο είναι το όραμά σας; Τι ακούσαμε σήμερα; Ακούσαμε κάτι για τις αστικές συγκοινωνίες; Κανένα όραμα. Την ώρα που σε πολλές χώρες της Ευρώπης οι αστικές συγκοινωνίες πράγματι έχουν δημόσιο ή δημοτικό χαρακτήρα, οι επιλογές της Κυβέρνησης για τις συγκοινωνίες δείχνουν ότι δεν υπάρχει κανένα όραμα. Άλλη πολιτική για την Αθήνα, άλλη για τη Θεσσαλονίκη, δεν μπορούμε να βρούμε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο στο οποίο θα νομοθετήσουμε.

Η δική μας θέση είναι σταθερή και ξεκάθαρη. Το ζητούμενο είναι η διαφύλαξη του χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, η επιστροφή τους στη βιωσιμότητα και η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τους πολίτες με φθηνό εισιτήριο.

Δεν υιοθετούμε, λοιπόν, κρατικίστικα και νεοφιλελεύθερα ή και κρατικοδίαιτα μοντέλα, γιατί πολλές φορές τα νεοφιλελεύθερα μοντέλα στη χώρα μας είναι και κρατικοδίαιτα. Επιδιώκουμε σύγχρονες, αποτελεσματικές αστικές συγκοινωνίες υψηλού επιπέδου παροχής υπηρεσιών.

Για αυτό είμαστε ενάντια τόσο στον αριστερό λαϊκισμό όσο και σε έναν δήθεν μεταρρυθμιστικό λαϊκισμό που δεν έχει καμία σχέση με τις προοδευτικές μεταρρυθμίσεις. Τόσο ο ένας όσο και ο άλλος αποτελούν εμπόδια στη χάραξη σύγχρονων υπηρεσιών αστικών συγκοινωνιών.

Εσείς, όμως, για να βάλετε τέλος, όπως λέτε, σε ένα αδιαφανές κρατικοδίαιτο μονοπώλιο, τι κάνετε; Επί της ουσίας προχωράτε στη μετάβαση από το ιδιωτικό μονοπώλιο του ΟΑΣΘ στην κρατικοποίηση. Από μόνη της η κρατικοποίηση, όμως, δεν λέει κάτι ούτε είναι το μαγικό ραβδί για την άρση των αδιεξόδων στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Το ιδιωτικό μονοπώλιο καταρρέει, αλλά και το κρατικίστικο δεν μπορεί από μόνο του να δώσει λύσεις. Η λύση βρίσκεται σε δημόσιες συγκοινωνίες με καθοριστικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και των φορέων της πόλης. Το όραμα, λοιπόν, πρέπει να συνοδεύεται και από σχέδιο. Υπάρχει κάποιος μακρόπνοος κεντρικός σχεδιασμός για τις αστικές συγκοινωνίες της χώρας;

Οι δύο νέοι δημόσιοι συγκοινωνιακοί φορείς, που συστήνετε σήμερα, θα μπορούν να λειτουργήσουν και μετά το τέλος του 2019 -έχετε να απαντήσετε κάτι σε αυτό;- όπου, βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού, θα πρέπει να προκηρυχθεί ανοικτός ευρωπαϊκός διαγωνισμός; Θα μπορέσει ο νέος φορέας να συμμετάσχει στη διαδικασία ή οι διατάξεις αυτές τελικά θα ξεψηφιστούν; Ή τελικά ισχύει αυτό που είπε κάποια στιγμή ο Υπουργός σας, ο κ. Ζουράρις, ότι μετά το 2019 ποιος ζει ποιος πεθαίνει;

Νομίζω ότι βλέποντας και άλλες διατάξεις, υπάρχει περίπτωση αυτό ουσιαστικά να διαπερνάει όλη τη φιλοσοφία σας, ακόμα και τα διόδια για τα οποία θα πω στη συνέχεια κάτι, γιατί αναφέρθηκε πριν στη διάρκεια της συζήτησης.

Συνάδουν εν γένει τα σχέδια της Κυβέρνησής σας για τον ΟΑΣΘ με την ευρωπαϊκή νομοθεσία; Έγινε εκτενής αναφορά στα άρθρα 22 και 23 για τη λήξη της σύμβασης του ελληνικού δημοσίου με τον ΟΑΣΘ και την εξαγορά του Οργανισμού.

Εσείς ισχυρίζεστε ότι βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού του 2007, η ισχύς της εν λόγω σύμβασης δεν είναι ανεκτή. Το κάνετε για άλλους λόγους, για να δικαιολογήσετε την απαράδεκτη διαδικασία του επείγοντος, η οποία, όμως, οφείλεται στα όσα δεσμεύτηκε ο κ. Τσίπρας στους δανειστές και σε τίποτα άλλο, αλλιώς θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε και μία εβδομάδα περισσότερο και με μεγαλύτερη άνεση.

Από την άλλη πλευρά βρίσκεται και η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, βάσει της οποίας οι συμβάσεις μεταξύ κράτους και ΟΑΣΘ δεν αντιβαίνουν τις διατάξεις του Κανονισμού και λήγουν στις 3 Δεκεμβρίου του 2019.

Πώς θα διασφαλίσετε μακριά από μικροκομματικά παιχνίδια τον σεβασμό τόσο στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, με βάση τα προηγούμενα, όσο και στην ελληνική δικαιοσύνη; Ή όταν θα έρθει η ελληνική δικαιοσύνη και θα κρίνει με βάση το θεσμικό, το νομικό πλαίσιο, ότι μία διάταξή σας μετά το 2019 είναι αντισυνταγματική ή οτιδήποτε άλλο κρίνει, απλώς θα κατηγορήσετε τη δικαιοσύνη, όπως κάνετε τελευταία σε όλες τις υποθέσεις;

Και δεν μιλάω για τις πρόσφατες, αλλά μιλάω για την περίπτωση του ΣτΕ με τις άδειες και για πολλές άλλες στις οποίες τελευταία βάλλετε στην Κυβέρνησή σας απέναντι σε ένα κράτος δικαίου.

Αυτό το οποίο χρειάζεται σήμερα η χώρα είναι, εν πάση περιπτώσει, τουλάχιστον έναν απαραίτητο σεβασμό στους θεσμούς, στις ανεξάρτητες αρχές, να δουλέψουμε για την ενίσχυση των ανεξάρτητων αρχών και όχι για την περαιτέρω υπονόμευση και υποβάθμισή τους.

Όσον αφορά τον σχεδιασμό, επιτρέψτε μου δύο επισημάνσεις. Η πρώτη αφορά την ποιότητα των υπηρεσιών. Πώς διασφαλίζετε με αυτόν τον σχεδιασμό τις ποιοτικές αστικές συγκοινωνίες; Δεν ακούσαμε τίποτα. Τίθενται στόχοι, κατευθύνσεις, προτεραιότητες για το συγκοινωνιακό έργο; Πουθενά. Ή μήπως ο σχεδιασμός σας αυτός μαρτυρά ενδελεχή μελέτη και αξιολόγηση του κόστους; Ούτε αυτό.

Στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, και ενώ προβλέπονται δαπάνες για το μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, για την καταβολή τιμήματος στους μετόχους του ΟΑΣΘ, δεν προκύπτει το συνολικό κόστος. Ποιο είναι αυτό; Θα μας δώσετε μια απάντηση; Πόσο θα επιβαρύνει τον κρατικό μηχανισμό και τους Έλληνες πολίτες;

Περνώ τώρα στην υλοποίηση των όσων έχετε σχεδιάσει. Έχει διαμορφωθεί ένα χαοτικό τοπίο για τη μεταβατική περίοδο. Θα συνυπάρχουν ΟΑΣΘ και ΑΣΥΘ και στο διάστημα αυτό υπάρχει ο κίνδυνος το χαοτικό αυτό τοπίο να αποτυπωθεί και στο συγκοινωνιακό έργο της Θεσσαλονίκης. Γι’ αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή.

Επίσης, για τη διαφύλαξη της εφαρμογής των όσων προβλέπει το νομοσχέδιο ορίζετε πολύ αυστηρές ποινές φυλάκισης, υψηλές χρηματικές ποινές και στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων σε όποιον εναντιωθεί με οποιονδήποτε τρόπο στο περιεχόμενο του νόμου. Επειδή και στην παράταξή σας, στον ΣΥΡΙΖΑ, νόμιζα ότι υπάρχουν ευαίσθητοι βουλευτές σε αυτά τα ζητήματα όπως τα πολιτικά δικαιώματα, δώστε λίγη προσοχή. Έχετε φτάσει στο άλλο άκρο!

Τι είναι αυτό που φοβάστε, κύριε Υπουργέ; Να το πείτε τουλάχιστον για να το συζητήσουμε. Από το «Δεν εφαρμόζω τους νόμους» και από το κίνημα «Δεν πληρώνω» περνάτε στο άλλο άκρο, σε βαρύτατες ποινές σε όποιον δεν εφαρμόζει τον δικό σας μόνο νόμο. Είναι αυτή λογική;

Επειδή μίλησα και για το κίνημα «Δεν πληρώνω» και έγινε μια συζήτηση για τα διόδια, θέλω να πω ότι δεν απαντάτε στις ερωτήσεις, κύριε Υπουργέ, για τους τριάντα οκτώ σταθμούς διοδίων στην Εγνατία Οδό. Σας έχω κάνει ερώτηση το προηγούμενο χρονικό διάστημα για να δοθούν άμεσα απαντήσεις για την τοποθέτηση των νέων σταθμών διοδίων που καθιστούν απαγορευτική την Εγνατία Οδό και δεν έρχεστε να απαντήσετε.

Μάθαμε ότι ενημερώσατε μόνο κάποιους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ότι έχετε προβλέψει να γίνουν τα αναλογικά διόδια και μέχρι τότε δεν θα εφαρμοστεί ο νόμος! Και πάλι στέλνετε για μετά το 2019 το πρόβλημα. Δεν είναι λογική νομοθέτησης αυτή και δεν είναι λογική να μην απαντάτε στα ερωτήματα. Έστω και σήμερα ας πείτε μία κουβέντα και για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Οφείλουμε να δώσουμε ένα τέλος στην παρακμή, παρακμή που υπήρχε και υπάρχει και στο συγκεκριμένο θέμα με τον ΟΑΣΘ. Να υιοθετήσουμε σύγχρονα μοντέλα, που θα εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, με την Αυτοδιοίκηση και το Εργατικό Κέντρο -σας το ζητήσαμε κι εμείς, σας το ζητούν, όπως ακούσαμε, και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Γιατί όχι το Εργατικό Κέντρο στο Διοικητικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης;- με τα Επιμελητήρια και εν τέλει με την κοινωνία στο επίκεντρο. Να κάνουμε πράξη την αποκέντρωση, να εμπιστευθούμε την αυτοδιοίκηση. Οι αστικές συγκοινωνίες είναι εργαλείο ανάπτυξης, είναι σημαντικός παράγοντας για την κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου.

Δυστυχώς, άλλη μια ευκαιρία θα χαθεί, η ευκαιρία για ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο αστικών συγκοινωνιών, που θα εξυπηρετεί πραγματικά το δημόσιο συμφέρον. Η υποχρέωση της υιοθέτησης της ενωσιακής νομοθεσίας μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019 θα έπρεπε να αποτελέσει μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για την εξέλιξη παρωχημένων μοντέλων αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με σαφές, στρατηγικό, μακρόπνοο σχέδιο για τη χάραξη δημόσιων, σύγχρονων, υψηλού επιπέδου παροχής υπηρεσιών και ιδιαίτερα για τη Θεσσαλονίκη ένα ολοκληρωμένο συγκοινωνιακό σύστημα, που να στηρίζεται σε περισσότερα του ενός μεταφορικά μέσα και με ενισχυμένη τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης. Μόνο τότε το συγκοινωνιακό μέλλον θα ήταν ευοίωνο.

Εμείς διαφωνούμε τόσο με την υφιστάμενη κατάσταση στον ΟΑΣΘ -και το έχουμε ξεκαθαρίσει- όσο και με την κατάσταση την οποία θέλετε να επιφέρετε. Γι’ αυτό έχουμε ξεκαθαρίσει τη στάση μας για το πώς βλέπουμε τις συγκοινωνίες, δηλαδή δημόσιου χαρακτήρα, αλλά με την αυτοδιοίκηση στο προσκήνιο, με τους φορείς της πόλης στο προσκήνιο και με τις δικλείδες εκείνες που θα διασφαλίσουν να μην ξανασυμβούν αυτά στο μέλλον και όχι με αυτή τη λογική, η οποία θα φέρει τα ίδια λάθη ξανά.»