diodia

Να δοθούν άμεσα απαντήσεις για την τοποθέτηση των νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό

16/06/2017

Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάσης Θεοχαρόπουλος, προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών, σχετικά με την τοποθέτηση των νέων σταθμών διοδίων που καθιστούν απαγορευτική την Εγνατία Οδό.

 

Δείτε την απάντηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών

 

Αναλυτικά η ερώτηση:

Την υιοθέτηση από τον ΣΥΡΙΖΑ, προεκλογικά, της λογικής του κινήματος «Δεν πληρώνω» τις χρεώσεις στα διόδια των εθνικών οδών και των αυτοκινητοδρόμων, ακολούθησε η υιοθέτηση μιας αναποτελεσματικής, και σαφώς ανακόλουθης, πολιτικής ως προς την διαχείριση των υποδομών της χώρας, και πιο συγκεκριμένα, της Εγνατίας Οδού.

Η κυβέρνηση, ένα χρόνο πριν, σε συμφωνία με τους δανειστές, προχώρησε στην τροποποίηση  των διατάξεων που αφορούν στην εγκατάσταση και τη λειτουργία αναλογικών διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, έτσι ώστε να προβλέπεται η εξαίρεση της Εγνατίας Οδού από αυτές, με την αιτιολογία «να μην υπάρξουν επιπλοκές στην αξιολόγηση και στο μοντέλο αξιοποίησης της Εγνατίας Οδού», αλλά και με την δέσμευση παράλληλα ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει άμεσα στην εγκατάσταση αναλογικών διοδίων, ξεκινώντας από την Εγνατία Οδό. Αντ’ αυτού, ένα χρόνο μετά, ερχόμαστε αντιμέτωποι με τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β1867/29.05.2017), που προβλέπει -μέχρι το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους- 38 σταθμούς σταθμούς διοδίων συνολικά (επί του άξονα και παράπλευρων) στον οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού. Μια απόφαση που έρχεται να τροποποιήσει αντίστοιχη του 2014, που ήταν προαπαιτούμενο για την προικοδότηση του οδικού άξονα ενόψει της παραχώρησης της συντήρησης και λειτουργίας του σε ιδιώτη.

Παρόλα αυτά, ο αρμόδιος Υπουργός προσπαθώντας να κατευνάσει τις αντιδράσεις, επέλεξε να ενημερώσει μόνο τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ότι το ενιαίο αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων θα εφαρμοστεί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους -και στην Εγνατία Οδό- μέχρι το τέλος του 2018, καθώς αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης.

Και προφανώς δεν καθησυχάζει, δεν πείθει, αλλά και δεν μαρτυρά μια υπεύθυνη και σαφή πολιτική το επιχείρημα ότι η δημιουργία των νέων σταθμών απαιτεί αρκετό χρόνο (για απαλλοτριώσεις, μελέτες, περιβαλλοντικούς όρους) και άρα θα προηγηθεί η ολοκλήρωση του ενιαίου αναλογικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με αποτέλεσμα τα νέα διόδια εντέλει να μην λειτουργήσουν ή να λειτουργήσουν για χρονικό διάστημα λίγων μηνών.

Με δεδομένο ότι:

  • Η λειτουργία 38 σταθμών διοδίων στον οδικό άξονα της Εγνατίας Οδού καθιστά το κόστος χρήσης της απαγορευτικό, τόσο για τους πολίτες, όσο και για την μεταφορά αγαθών.
  • Οι πρακτικές της κυβέρνησης αναιρούν ευθέως την πρόβλεψη για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων με χρέωση ανά χιλιόμετρο χρήσης.
  • Η έλλειψη ενός συνολικού, ορθολογικού σχεδιασμού για το σύστημα των διοδίων στην χώρα και η αναποτελεσματική διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους δανειστές για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού συνεπάγονται καταστροφικές συνέπειες στην τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός του Υπουργείου για την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος χρέωσης διοδίων στην χώρα; Για ποιο λόγο διαρρέουν πληροφορίες στον Τύπο και δεν προβαίνετε σε μια επίσημη ενημέρωση του Ελληνικού κοινοβουλίου για το θέμα;
  2. Τι έχει συμφωνηθεί για τα διόδια επί της Εγνατίας Οδού, στο πλαίσιο της παραχώρησής της; Σκοπεύετε πράγματι να εφαρμόσετε το αναλογικό σύστημα χρέωσης των διοδίων σε αυτήν; Κι αν ναι, γιατί δεν εξετάζετε τη μη κατασκευή και μη λειτουργία νέων σταθμών διοδίων μέχρι την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος χρέωσης, αλλά εμμένετε στην τοποθέτησή τους, πλήττοντας βάναυσα την τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία;