metana

Ερώτηση της Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για την παράνομη μεταχείριση ασφαλισμένων μεταναστών από το ΙΚΑ και το Υπουργείο Εργασίας

09/02/2017

Ερώτηση κατέθεσε στην Βουλή η Κ.Ο. της Δημοκρατικής Συμπαράταξης προς τους Υπουργούς Μεταναστευτικής Πολιτικής και Κοινωνικής ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχετικά  με την παράνομη και  διακριτική μεταχείριση ασφαλισμένων μεταναστών από το ΙΚΑ και το Υπουργείο Εργασίας προς όφελος των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.

 

Δείτε την απάντηση του Υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής

 

Αναλυτικά η ερώτηση:

Tο ΙΚΑ, παρά τις αντίθετες προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας, δεν καλύπτει στο οικογενειακό βιβλιάριο τα ενηλικιωθέντα τέκνα των μεταναστών παρά το γεγονός ότι οι γονείς τους πληρούν ακριβώς τις ίδιες ασφαλιστικές προϋποθέσεις με τους Έλληνες και κοινοτικούς ασφαλισμένους.

Το σχετικό δικαίωμα των πολιτών τρίτων χωρών κατοχυρώνεται σε μια σειρά νόμων του ελληνικού κράτους.

Ενδεικτικά:

1.Παρ. 2 του άρθρου 21 του Κώδικα Μετανάστευσης 4251/14 (ΦΕΚ 80 Α) που εξειδικεύεται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ’ αρίθμ. 51738/2014 (ΦΕΚ 2947 Β’ ) και στις υπ. αρίθμ.  61227/2015 (ΦΕΚ 2050 Β), 43366/2016 (ΦΕΚ 3220 Β) που παρατείνουν την ισχύ της.

2.Άρθρο 21 Α του Κώδικα Μετανάστευσης που προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 8 του νόμου 4332/15 (ΦΕΚ 76 Α) που ενσωματώνει στην εθνική νομοθεσία τις διατάξεις της οδηγίας 2011/98/ΕΕ σχετικά «με την ενιαία διαδικασία υποβολής αίτησης για την χορήγηση στους πολίτες τρίτων χωρών ενιαίας άδειας διαμονής και εργασίας στην επικράτεια κράτους μέλους και σχετικά με κοινό σύνολο δικαιωμάτων για τους εργαζόμενους από τρίτες χώρες».

Επιπρόσθετα στην παρ.3 του νέου άρθρου 21Α του Κώδικα Μετανάστευσης προβλέπεται ρητά εξαίρεση από την ίση μεταχείριση, όσον αφορά τις οικογενειακές παροχές, μόνο για εποχικούς εργάτες, κατόχους αδειών για σπουδές και πολίτες που επιτρέπεται να εργαστούν βάσει θεώρησης.

3.Το άρθρο 3 του πρόσφατου νόμου 4443/16 (ΦΕΚ 232 Α) που ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο τις διατάξεις των σχετικών ενωσιακών οδηγιών για την ίση μεταχείριση επαναλαμβάνοντας τις πρόνοιες των προαναφερθέντων νομοθετημάτων.

Η διοικητική πρακτική του ΙΚΑ, που προφανώς δεν στηρίζεται στο νόμο, οδηγεί χιλιάδες νέους (που προέρχονται από οικογενειακή επανένωση και έχουν ενηλικιωθεί) στην ιδιωτική ασφάλιση για να διασφαλίσουν την συνέχεια της νόμιμης διαμονής τους. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύει μηνιαία το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής ο αριθμός των πολιτών τρίτων χωρών ηλικίας 19 -24 ετών που κατέχει άδεια διαμονής, ανέρχεται σε 34.622.

Στην ίδια μοίρα βρίσκονται και τα ενηλικιωθέντα τέκνα πολιτών τρίτων χωρών που έχουν αποκτήσει, σύμφωνα με το νόμο, ελληνική ιθαγένεια.

Σε κάθε περίπτωση η διακριτική μεταχείριση των αλλοδαπών ασφαλισμένων δημιουργεί αντικίνητρα για την ασφάλιση τους ειδικά στις περιπτώσεις που δεν απαιτείται η κατοχή βιβλιαρίου υγείας για τη συνέχιση της νόμιμης διαμονής και προσκόμματα στη δημιουργία ασφαλιστικής συνείδησης των αλλοδαπών.

Τέλος η πρακτική του ΙΚΑ θέτει σε κίνδυνο τη συνέχιση της νόμιμης διαμονής αλλοδαπών που μπορούν να αποκτήσουν (με το άρθρο 108 του Κώδικα Μετανάστευσης) άδεια δεύτερης γενιάς (με την οποία αποδίδονται τα δικαιώματα ίσης μεταχείρισης με τους ημεδαπούς  του άρθρου 97 του Κώδικα Μετανάστευσης) ενώ δημιουργούν ένα ακόμα εμπόδιο για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας από τη δεύτερη γενιά.

 

Ερωτώνται  οι υπουργοί

1.Ποιες είναι οι απόψεις των υπηρεσιών των Υπουργείων Μεταναστευτικής Πολιτικής (πρώην Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης)  και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης για το θέμα και σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί μέχρι σήμερα;

2.Πόσα ιδιωτικά ασφαλιστήρια έχουν προσκομιστεί στις υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής για την χορήγηση ή ανανέωση των αδειών διαμονής από την εφαρμογή του Κώδικα για την ηλικιακή ομάδα πολιτών τρίτων χωρών από 18 έως 24 ετών;

3.Θα συμμορφωθεί το ΙΚΑ με την κείμενη εθνική και ενωσιακή νομοθεσία;