kausimon

Παραβατικότητα και υπερφορολόγηση στην αγορά καυσίμων

20/10/2016

Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάσης Θεοχαρόπουλος, προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, σχετικά με την παραβατικότητα και την υπερφορολόγηση στην αγορά καυσίμων.

 

Δείτε την απάντηση του Υπουργού Οικονομικών

 

Αναλυτικά η ερώτηση:

Η Μελέτη του εργαστηρίου Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) καταδεικνύει ότι το 15% σχεδόν των πρατηρίων παραδίδει ελλειμματικές ποσότητες στους καταναλωτές, διαπιστώνεται δε και συσχέτιση παραβατικότητας πρατηρίων με χαμηλές τιμές καυσίμου.

Παράλληλα, έρευνα του ΙΟΒΕ, η οποία πραγματοποιήθηκε επίσης σε συνεργασία με τον ΣΕΕΠΕ, για τις επιπτώσεις της φορολογίας στην αγορά καυσίμων επισημαίνει ότι ο στόχος των εσόδων είναι πολύ πιθανό να μην επιτευχθεί, με την απόκλιση να διευρύνεται σημαντικά στις περιπτώσεις αύξησης του λαθρεμπορίου και χαμηλότερης από την προβλεπόμενη οικονομικής ανάπτυξης. Στην ίδια έρευνα διαπιστώνεται ότι η φορολογία καυσίμων στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ε.Ε. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά δεν είναι άγνωστα στο Υπουργείο Οικονομικών αφού καταγράφονται μέσω του συστήματος εισροών-εκροών. Επίσης, σύμφωνα με την μελέτη, η νέα αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα θα επιφέρει αύξηση 0,04 ευρώ στη βενζίνη, 0,1 ευρώ στο πετρέλαιο κίνησης και 0,065 ευρώ στο πετρέλαιο θέρμανσης. Η προστιθέμενη δε αξία για την οικονομία, λόγω αυτής της αύξησης, εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 530 εκατ. ευρώ, η απασχόληση κατά 10.700 θέσεις εργασίας και τα έσοδα από φόρους και εισφορές κατά 178 εκατ. ευρώ. Στους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα η μελέτη αναφέρει αύξηση του λαθρεμπορίου κατά 4% στο ντίζελ και 1% στις βενζίνες, τους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και τις ηπιότερες καιρικές συνθήκες.

 

Επειδή:

  • Το σύστημα εισροών-εκροών παραμένει μέχρι σήμερα, επί της ουσίας ανενεργό.
  • Αυξάνεται καθημερινά η ανάγκη επίσπευσης της τοποθέτησης ολοκληρωμένων συστημάτων εισροών-εκροών όγκου καυσίμων και υλοποίησης της δέσμευσης από το Υπουργείο Οικονομικών προώθησης του μέτρου που είχε ψηφιστεί με τον νόμο 3784/2009.
  • Το θεσμικό πλαίσιο για καταπολέμηση του λαθρεμπορίου χρήζει συμπλήρωσης και κυρίως εφαρμογής.
  • Καθίσταται αναγκαία η εντατικοποίηση των ελέγχων.
  • Το υγιές κομμάτι της αγοράς υφίσταται αθέμιτο ανταγωνισμό, ο οποίος αναμένεται να ενταθεί από την αύξηση της φορολογίας.
  • Σε εκκρεμότητα εξακολουθούν να βρίσκονται Υπουργικές Αποφάσεις για τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων, καθώς η ισχύουσα απόφαση είναι ανεφάρμοστη, η ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης και για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.

 

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Πότε προτίθεται να εφαρμόσει επιτέλους το θεσμικό πλαίσιο και αν προτίθεται να το συμπληρώσει όπου ενδεχομένως χρειάζεται με στόχο μεταξύ άλλων να εξαλειφθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων από το οποίο χάνονται εκατ. ευρώ κάθε έτος;
  2. Προτίθεται και πότε να εφαρμόσει το σύστημα εισροών-εκροών το οποίο παραμένει μέχρι σήμερα, επί της ουσίας ανενεργό;
  3. Έχει υπολογισθεί ποιο είναι το ποσό που χάνεται ετησίως από το λαθρεμπόριο καυσίμων;
  4. Πως προτίθεται να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα που παρατηρείται στα πρατήρια καυσίμων, η οποία αφενός στερεί έσοδα από το κράτος αφετέρου επιβαρύνει περαιτέρω το υγιές κομμάτι της αγοράς με τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίσταται;
  5. Εξετάζει το ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας καυσίμων παράλληλα βέβαια με την εφαρμογή ασφαλιστικών δικλείδων και της υλοποίησης των παραπάνω μέτρων;