vl22716

Ομιλία του Θανάση Θεοχαρόπουλου στην Βουλή στο ΝΣ του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας (video)

22/09/2016

Η ομιλία του προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, στην Βουλή στην συζήτηση επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τους δασικούς συνεταιρισμούς.

 

 

Κύριε Υπουργέ, σας άκουσα με προσοχή πριν από λίγο και πραγματικά με έκπληξη.

Πρώτον, είπατε ότι δεν θα κάνετε δεκτές τροπολογίες. Αρχικά να σας πω ότι έτσι πρέπει να είναι ο τρόπος του νομοθετείν, να μην γίνονται  δεκτές τροπολογίες κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης. Κάνατε, όμως, μία δεκτή. Και δεν κάνατε δεκτή τη δική μας -όχι εσείς προσωπικά, εννοώ η Κυβέρνησή σας- την οποία επανακαταθέτουμε πέμπτη φορά και η οποία βρίσκει τη συναίνεση όλων των κομμάτων. Και θα εξηγήσω αργότερα ότι δεν μπορεί να κατανοηθεί από κανέναν γιατί δεν γίνεται δεκτή. Συνεπώς, το ότι δεν κάνετε δεκτές τροπολογίες, δεν είναι αληθές. Κάνατε δεκτή μία κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Και μιας και μιλάμε γι’ αυτό το θέμα και ξεκίνησα από αυτό, να σας πω ότι πολύ σωστά σας είπε ο προηγούμενος ομιλητής από την Αντιπολίτευση, ότι την τροπολογία για τον ΑΔΜΗΕ, που ενσωματώθηκε σε άρθρο σε αυτό το νομοσχέδιο, θα έπρεπε να τη συζητήσουμε με τα προαπαιτούμενα, τις επόμενες ημέρες, διότι έχει σχέση. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί μπαίνει σε αυτό το νομοσχέδιο από τη στιγμή που την Τρίτη συζητείται και γιατί το κάνατε δεκτό.

Σας ακούσαμε, όμως, προηγουμένως να λέτε και το εξής: «Καλώ τη Δημοκρατική Συμπαράταξη να το καταψηφίσει». Γιατί; Διότι δεχθήκατε πραγματικά σκληρή πολιτική κριτική. Και σας είπε ο Εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην ομιλία του, ότι θα το ψηφίσουμε επί της αρχής, όπως είπε και το μεγαλύτερο μέρος της αντιπολίτευσης σήμερα εδώ. Κι ενώ σας το είπε αυτό, λοιπόν, είπατε εσείς στην Ολομέλεια, «Σας καλώ να μην το ψηφίσετε». Βεβαίως, και είναι πολιτική αλαζονεία αυτός ο τρόπος αντίδρασης και χαρακτηρίζει την Κυβέρνησή σας.

Θυμίζω ότι εσείς δεν ψηφίζατε νομοσχέδια όταν ήσασταν στην αντιπολίτευση, ακόμη και αυτά που προχωράτε τώρα, γιατί τα θεωρείτε τώρα λογικά να τα προχωρήσετε. Κι ενώ, ως αντιπολίτευση, η Δημοκρατική Συμπαράταξη σάς λέει, με τη συγκεκριμένη κριτική που σας κάνει στα άρθρα και τις διαφωνίες που έχουμε, ότι επί της αρχής θα το στηρίξουμε, έρχεστε και λέτε, «Σας καλώ να το καταψηφίσετε». Νομίζω ότι οι πολίτες έχουν κρίση, βλέπουν και κατανοούν.

Μας κάνατε, όμως, και επικοινωνιακά μαθήματα. Μας είπατε να κοιτάξουμε, τουλάχιστον, τον κ. Μητσοτάκη και να ακολουθήσουμε τη δική του επικοινωνιακή τακτική. Συμφωνείτε, δηλαδή, με την επικοινωνιακή τακτική του κ. Μητσοτάκη. Δεν εξηγείται αλλιώς.

Μας είπατε ότι, τουλάχιστον, ο κ. Μητσοτάκης έχει αλλάξει, έχει διορθώσει την κατάσταση και πλέον έχει μια άλλη επικοινωνιακή τακτική. Ε, αυτό πραγματικά μας ξεπερνά. Δεν το περιμέναμε, διότι η δική  μας τακτική δεν έχει σχέση με την πολιτική του κ. Μητσοτάκη, όπως είδαμε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, αλλά και τη δική σας. Ποια πολιτική; Αυτή την πολιτική η οποία λέει, «δεν καταλαβαίνω από τα λάθη του παρελθόντος».

Και, βέβαια, πολλές ομοιότητες μπορούν να υπάρχουν και να βλέπετε συμφωνίες, όπως για παράδειγμα, τη διακυβέρνηση 2004-2009, την οποία δεν την κατακρίνετε. Και ακούσαμε, βέβαια, και τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στη ΔΕΘ να αναφέρεται με τον συγκεκριμένο τρόπο, της πολιτικής αθώωσης της περιόδου και των λαθών.

Φαίνεται, λοιπόν, ότι και εσείς και η Νέα Δημοκρατία δεν έχετε καταλάβει τίποτα από τα λάθη του παρελθόντος. Όμως, πραγματικά, σήμερα ξεπεράσατε και τον ίδιο τον εαυτό σας στο συγκεκριμένο θέμα.

Ταυτόχρονα, αναφερθήκατε στο Ελληνικό και, μάλιστα, σε συγκεκριμένες δηλώσεις διαφόρων στελεχών της Κυβέρνησης εχθές εδώ, στην Ολομέλεια της Βουλής, αντικρουόμενες μεταξύ τους πολλές φορές. Εσείς χαρακτηριστικά είχατε πει ότι “αν ήσασταν επενδυτής, θα ήσασταν καχύποπτος για το Ελληνικό. Υπάρχει ανησυχία, δεν σώθηκε η παρτίδα, να κάνουν τα κινήματα τη δουλειά τους”.

Ο κ. Μπαλτάς είπε ότι “στον δρόμο προς τον σοσιαλισμό υπάρχει ακόμα λογική να προχωρήσουμε ακόμα και με στρατηγικές ήττες”.

Κοιτάξτε, ο δρόμος της Αριστεράς προς τον σοσιαλισμό είναι πράγματι στρωμένος με πεπονόφλουδες, τις οποίες πολλές φορές πατάει. Αν αυτό δεν σας θυμίζει κάτι, να σας πω ότι είναι ο αείμνηστος Ηλίας Ηλιού που το έχει πει. Αυτή η λογική στην οποία αναφερθήκατε εχθές, η λογική Μπαλτά, είναι μία άλλη λογική από τον δρόμο της Αριστεράς που στον σοσιαλισμό δέχεται τις στρατηγικές ήττες. Η λογική Μπαλτά, λοιπόν, δεν έχει καμία σχέση με τη λογική του Ηλία Ηλιού σ’ αυτά τα θέματα.

Βεβαίως, επειδή σαν εχθές, το 1936, είχε γεννηθεί ο Νίκος Πουλαντζάς που πέθανε το 1979, να σας πω ότι ο σοσιαλισμός δεν μπορεί να υπάρξει αν δεν είναι δημοκρατικός και αν δεν είναι δημοκρατική και η Αριστερά. Πραγματικά, στο συγκεκριμένο θέμα, το πώς φέρεστε και το πώς χειρίζεστε τους δημοκρατικούς θεσμούς, τις Ανεξάρτητες Αρχές και όλα αυτά τα ζητήματα, είναι μία ένδειξη για το πώς θέλετε αυτή τη στιγμή να ασκείται η κυβέρνηση, αντιπολιτευόμενοι τον εαυτό σας σε πολλά ζητήματα και προχωρώντας στη συνέχεια αναπαράγοντας τις παθογένειες του παρελθόντος και, ουσιαστικά, μεγεθύνοντάς τες.

«Ήττα», λοιπόν, χαρακτήρισε ο κ. Μπαλτάς την επένδυση του Ελληνικού, «ήττα» και το μνημόνιο. Αναρωτιέμαι ποιες είναι οι νίκες. Ποιες είναι οι νίκες; Η επαναλειτουργία της Αμυγδαλέζας; Εκτός αν εννοείτε αυτή νίκη, στην οποία ήσασταν απέναντι!

Εδώ, λοιπόν, σήμερα πρέπει να μιλήσουμε με ξεκάθαρα λόγια και να λέμε αλήθειες. Πρέπει να πούμε, λοιπόν, ότι σε όλα τα ζήτημα και κυρίως στην οικονομία, αυτή η Κυβέρνηση ακολουθεί μια πολιτική η οποία είναι αναποτελεσματική, είτε πρόκειται για τους φόρους πάνω στους φόρους χωρίς μεταρρυθμίσεις, είτε πρόκειται για τα θέματα του ασφαλιστικού, είτε πρόκειται για ζητήματα καθαρά εσωτερικής πολιτικής σκηνής.

Όλα αυτά τα ζητήματα αναδεικνύονται αυτές τις ημέρες και σε σχέση, βέβαια, με το θέμα των τελευταίων ημερών, της Τράπεζας ΑΤΤΙΚΗΣ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε σ’ αυτό το θέμα –διότι το άκουσα από πολλούς ομιλητές- ότι η Κυβέρνηση χρησιμοποίησε τα χρήματα των φορολογουμένων με ζημία τους, για να χρηματοδοτήσει την Τράπεζα ΑΤΤΙΚΗΣ μέσω των δημόσιων Οργανισμών. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν μπορεί είκοσι μήνες που κυβερνάτε, να σηκώνεστε και το μοναδικό που λέτε να είναι «τι έκαναν οι προηγούμενοι». Δεν μπαίνω σ’ αυτή τη συζήτηση πλέον και δεν ενδιαφέρει και τους πολίτες αυτή η συζήτηση. Αυτό που ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή είναι τι κάνετε εσείς είκοσι μήνες. Εδώ είστε ως Κυβέρνηση, θα σας ασκούμε αντιπολίτευση και θα απαντάτε στα θέματα που σας θέτουμε. Αυτός είναι ο ρόλος μας.

Η δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας -για να αναφερθώ και στα συγκεκριμένα, στα εξειδικευμένα θέματα του νομοσχεδίου- και οι σκληρές επιπτώσεις της φαίνεται πως, δυστυχώς, έχουν φέρει τα περιβαλλοντικά ζητήματα σε δεύτερη μοίρα. Για μας δεν νοείται η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας να αγνοεί την καθοριστική συμβολή τους.

Η οργάνωση, λοιπόν, και η στρατηγική του Υπουργείου, ιδιαίτερα σε συνθήκες κρίσης, οφείλει να αποκτήσει εκείνη την αναγκαία ωριμότητα που θα εκφράζεται με ουσιαστικές παρεμβάσεις στο Κτηματολόγιο, στις χρήσεις γης, στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, στην αυθαίρετη δόμηση στις προστατευόμενες περιοχές της χώρας, στη διαχείριση των αποβλήτων.

Πραγματικά, ποια είναι η διαφορά σε όλα αυτά τα ζητήματα είκοσι μήνες τώρα; Έχουν γίνει τομές; Υπάρχει καμία αλλαγή; Γνωρίζουν, δε, πολύ καλά όλοι πως ο δασικός πλούτος της χώρας είναι ανεκτίμητος. Γι’ αυτό και οφείλουμε να ανταποκριθούμε στη βασικότερη πρόκλησή του, που είναι η εξομάλυνση των όποιων αντιθέσεων μεταξύ της εκμετάλλευσης και της προστασίας του.

Σήμερα, η εκμετάλλευση των ελληνικών δασών αντιστοιχεί σε λιγότερο από 0,5% του ΑΕΠ, ενώ βάσει της δασοκάλυψης η συμμετοχή θα έπρεπε να είναι πολύ μεγαλύτερη.

Είναι, λοιπόν, αναγκαίο το Υπουργείο να έχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δασικής πολιτικής.

Υπάρχουν ζητήματα, κύριε Υπουργέ, που χρήζουν διευκρίνισης, αλλά και σημαντικές εκκρεμότητες για την ενίσχυση και την προστασία του δασικού πλούτου. Για να μπορούμε να συζητάμε εδώ για την όποια διευκόλυνση της υλοτομίας, την αειφορική διαχείριση των δασών, πρέπει να έχουμε μια σαφή εικόνα για το πού βρίσκονται όλες οι απαιτούμενες ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν έχουμε μια τέτοια εικόνα από το Υπουργείο.

Με δεδομένο, μάλιστα, ότι περίπου το 25% της συνολικής έκτασης της Ελλάδας αποτελείται από δάσος, ενώ ένα άλλο 25% αποτελείται από δασικές εκτάσεις, αντιλαμβανόμαστε την εξαιρετική σημασία της εκπόνησης και ανάρτησης των δασικών χαρτών, αλλά και του Κτηματολογίου. Πρόκειται για δύο πολύ σημαντικές παραμέτρους.

Για να μην επανέλθω στη συζήτηση που έγινε πριν, να σας πω μόνο ότι είπατε στην Επιτροπή ότι μέχρι τέλος Σεπτέμβρη θα είναι αναρτημένοι οι πρώτοι δασικοί χάρτες. Το έχετε πει. Και επειδή έχουμε ακούσει πάρα πολλές τέτοιες δεσμεύσεις από εσάς, όπως ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2018 θα έχουμε όλους τους χάρτες έτοιμους, και επειδή ακούμε και ξανακούμε τέτοιες δεσμεύσεις και δεν γίνονται, επιτέλους πρωτοτυπήστε μία φορά και τηρήστε το χρονοδιάγραμμα το οποίο βάζετε.

Θα θέλαμε και μια ενημέρωση σχετικά με το ζήτημα των αυθαιρέτων που έχουν ανεγερθεί σε δάση, σε συνέχεια μιας πρόσφατης σχετικής υπουργικής απόφασης για την τακτοποίησή τους. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα, στο οποίο γνωρίζω πάρα πολύ καλά ότι και οι θέσεις οι δικές σας, οι προσωπικές -εννοώ και του χώρου στον οποίο βρισκόσασταν πριν-, δεν συνάδουν με αυτά τα οποία γίνονται το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Συνεπώς, πρέπει να μας πείτε ποια είναι η συγκεκριμένη λογική του Υπουργείου σε αυτό το ζήτημα αυτήν τη στιγμή. Διότι αυτό που θέτω είναι ότι πρέπει, επιτέλους, να σεβαστούμε και τους πολίτες οι οποίοι είναι νομοταγείς σε όλα αυτά τα ζητήματα.

Σήμερα καλούμαστε να συζητήσουμε με το παρόν νομοσχέδιο το καθεστώς που διέπει τη σύσταση και τη λειτουργία των δασικών συνεταιρισμών. Προχωρά σε ορισμένα σημεία σε αναλυτικές αναφορές -σας το είπε και ο Εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης- τόσο διεξοδικές και τόσο λεπτομερείς που ουσιαστικά χάνεται το νόημα αυτήν τη στιγμή. Χρειάζονται πολιτικές επιλογές, προτάσεις και πρωτοβουλίες που θα ενισχύουν τη διαπραγματευτική δύναμη των συνεταιρισμών.

Μια κύρια επισήμανση την οποία κάναμε, αφορά στη σύσταση του δασικού συνεταιρισμού για την οποία πλέον απαιτείται αρχικά η υπογραφή από είκοσι πέντε πρόσωπα. Το μειώσατε σε είκοσι ένα πρόσωπα. Σας είπαμε ότι είναι πολλά. Σας καταθέσαμε στοιχεία -δεν χρειάζεται να τα ξανακαταθέσω- ότι πουθενά σχεδόν στον κόσμο δεν υπάρχει αυτός ο αριθμός. Ακόμα και με τη μείωση -το είκοσι ένα- τον κρατήσατε πάνω από την Κολομβία, πάνω από την Κίνα, ενώ η Φιλανδία έχει τρεις, όπως και διάφορες άλλες χώρες.

Καταλαβαίνω το επιχείρημα που είπατε -που μπορεί να λυθεί με άλλους τρόπους βέβαια- αλλά προχωρήστε, αν θέλετε, στον διπλασιασμό, για παράδειγμα, από επτά σε δεκατέσσερις. Να είμαστε στο είκοσι πέντε και στο είκοσι ένα όταν δεν υπάρχει κανένα διεθνές παράδειγμα, ή, εν πάση περιπτώσει, ελάχιστα και τριτοκοσμικά;

Να προχωρήσω σε άλλα θέματα, γιατί δεν έχω πολύ χρόνο. Τα έχει εξαντλήσει έτσι και αλλιώς και ο Εισηγητής.

Μια επισήμανση θα κάνω ως προς τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των δασικών συνεταιρισμών. Ασφαλώς ο νομοθέτης πρέπει να καθορίσει ένα πλαίσιο στη δασική νομοθεσία, αλλά όχι τον τρόπο ρύθμισης των σχέσεων των μελών του συνεταιρισμού με τον συνεταιρισμό και μεταξύ τους -αυτή είναι μια βασική αρχή- γιατί κινδυνεύει να παρεμποδιστεί η συνεταιριστική αυτονομία.

Μια σημαντική έλλειψη, επίσης, στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, στην οποία έχουμε εστιάσει και για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, είναι η συνεταιριστική εκπαίδευση. Το νομοσχέδιο αφήνει ορισμένα κενά ως προς την εκπαίδευση των δασεργατών με το να μη διευκρινίζεται ούτε το πώς, ούτε το από ποιόν θα γίνεται. Μάλιστα, λόγω της περίοπτης θέσης που κατέχει η χώρα μας σε ατυχήματα υλοτόμων, κρίνεται απαραίτητο στην εκπαίδευση των δόκιμων μελών να περιλαμβάνονται και θέματα υγιεινής, ασφάλειας και πρώτων βοηθειών.

Πριν κλείσω, θέλω να σας πω ξανά για το θέμα της τροπολογίας που καταθέσαμε, για τον ΕΛΓΑ. Τουλάχιστον να συμφωνήσει η Κοινοβουλευτική Ομάδα και οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ -που φαίνεται ότι συμφωνούν- στην τροπολογία που έχουμε καταθέσει για να υπάρχει πίεση. Δεν εξηγείται αλλιώς αυτήν η κατάσταση. Έχουμε αποδείξει ότι δεν υπάρχει κανένα κόστος. Υπάρχουν άλλες εξαιρέσεις για τα ερευνητικά ιδρύματα, στα οποία δεν υπάρχει κόστος για το κράτος. Και εδώ δεν υπάρχει κόστος κανένα και καμία δαπάνη. Καταθέσαμε και ερώτηση -πέρα από αυτά που σας είπε και ο κ. Κεγκέρογλου και ο κ. Τζελέπης- και στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και στον Υπουργό Οικονομικών το καλοκαίρι. Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης μας απαντάει για άλλα θέματα -ο κ. Μπόλαρης συγκεκριμένα- και ο Υπουργός Οικονομικών δεν απάντησε. Και ήρθε σήμερα ο κ. Αποστόλου να μας πει ότι είναι αρμοδιότητα του Υπουργού Οικονομικών.

Πραγματικά πρέπει να αποφασίσετε ως Κυβέρνηση να λύσετε αυτό το θέμα, γιατί έχει σχέση και με τις αποζημιώσεις που πρέπει να πληρωθούν, του 2015, και με τις εκτιμήσεις που πρέπει να γίνουν το 2016.

Κλείνοντας, λοιπόν, θα ήθελα να πω ότι το σημερινό νομοσχέδιο είναι ένα νομοσχέδιο που περιέχει πράγματι ορισμένες θετικές διατάξεις, αλλά και πολλές προβληματικές. Όμως, το νομοθετικό έργο δεν πρέπει να εξαντλείται σε αυτά και να αφήνει στον αέρα σημαντικά ζητήματα, απέχοντας από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αποτελεσματικής δράσης σ’ αυτόν τον τομέα, για να πετύχουμε επιτέλους την αειφορική ανάπτυξη, η οποία είναι ο συνδυασμός κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής ανάπτυξης. Αυτά τα πράγματα, δυστυχώς, έχουν ξεχαστεί μέσα στην κρίση. Όμως, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και η εκάστοτε κυβέρνηση δεν πρέπει να τα ξεχνάει.