ελευθεριος-Βενιζέλος-αεροδρομιο

Ερώτηση σχετικά με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος»

22/03/2016

Ερώτηση κατέθεσε o πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάσης Θεοχαρόπουλος, προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων σχετικά με την επέκταση της Σύμβασης Παραχώρησης του Αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

 

Αναλυτικά η ερώτηση:

Την εκμετάλλευση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών έχει, με σύμβαση παραχώρησης από το 2006 μέχρι το 2026, το fund PSP Investments, το οποίο διαχειρίζεται τα αποθεματικά των συνταξιοδοτικών ταμείων του Καναδικού Δημοσίου και το 2013 αγόρασε το ποσοστό της γερμανικής Hochtief. Πλέον, κατέχει το 40,1% του Αεροδρομίου, ένα 4,9% έχει Έλληνας επιχειρηματίας και το υπόλοιπο 55% ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, από το οποίο το 30% έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Δέκα χρόνια πριν λήξει η σύμβαση, οι Καναδοί ζητούν να παραταθεί για άλλα 20 χρόνια, μέχρι το 2046, ενώ το τίμημα, το οποίο είχε εκτιμηθεί στα 500 εκατ. ευρώ και τώρα εκτιμάται στα 200-250 εκατ. ευρώ, θα καταβληθεί από όλους τους μετόχους κατά το ποσοστό που κατέχουν. Οι Καναδοί δηλαδή θα έχουν σχεδόν το 70% όταν θα έχουν πληρώσει μόνο το 40,1% της παράτασης για άλλα 20 χρόνια. Σημειώνεται δε ότι μόνο το 2015 τα κέρδη του αεροδρομίου ήταν 110 εκατ. ευρώ.

Επειδή:

  • Σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, οποιαδήποτε αλλαγή στη διάρκεια ή στους όρους της σύμβασης μπορεί να γίνει μόνο με νέο διαγωνισμό.
  • Η παρούσα περίοδος δεν είναι η πλέον κατάλληλη για το δημόσιο δεδομένου ότι η αξία των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων βυθίζεται.
  • Το 2026, η αξία του αεροδρομίου με την πιθανή αύξηση των αφίξεων που οι διεθνείς ταξιδιωτικοί και τουριστικοί φορείς προβλέπουν θα είναι αυξημένη, οπότε θα είναι πολύ πιο ευνοϊκοί οι όροι και οι συνθήκες της ελληνικής οικονομίας και το δημόσιο θα μπορεί να διαπραγματευτεί από πολύ καλύτερη θέση από αυτήν που είναι σήμερα και θα έχει πολλαπλάσια έσοδα από αυτά που έχει σήμερα.
  • Έως σήμερα δεν γνωρίζουμε να έχει υπάρξει καμία εισήγηση των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ για το τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιηθεί το 30%.
  • Αν και για αυτού του είδους τις συναλλαγές, πράγματι, απαιτείται αρκετός χρόνος προετοιμασίας και προγραμματισμού, τα δέκα χρόνια αποτελούν υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα που δεν δικαιολογείται ούτε για τις συγκεκριμένες συναλλαγές αλλά ούτε και από τις παρούσες συγκυρίες.

 

Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

  1. Αληθεύουν οι πληροφορίες περί προσπάθειας πρόωρης επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και αν ναι, πού οφείλεται η παράταση από σήμερα μιας σύμβασης που λήγει το 2026;
  2. Σκοπεύετε να ξεπεράσετε την κοινοτική νομοθεσία και αν ναι, πώς θα γίνει χωρίς να εκτεθεί για άλλη μια φορά η χώρα;
  3. Υπάρχει τελικά συγκεκριμένο και τεκμηριωμένο σχέδιο αξιοποίησης του 30%  που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ;