Ανησυχία για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων

Ανησυχία για την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων

20/10/2015

 

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κατέθεσε ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Θανάσης Θεοχαρόπουλος σχετικά με τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων.

 

Δείτε την απάντηση του Υπουργού Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού

 

Αναλυτικά η ερώτηση:

Έντονη ανησυχία προκαλούν οι κρίσιμες καθυστερήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η ολοκλήρωση της κατασκευής των μεγάλων οδικών αξόνων. Λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή εικόνα των έργων, όπου ο βαθμός ολοκλήρωσής τους ποικίλλει, την έλλειψη ρευστότητας, αλλά και την επιβολή ελέγχων κεφαλαίου, καθίσταται σαφές ότι οι εργασίες δεν θα αποπερατωθούν ως το τέλους του 2015, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί.

Οι πρόσφατες δε δηλώσεις του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, στην από 12.10.2015 Συνέντευξη Τύπου, εντείνουν την ανησυχία αυτή. Όπως προκύπτει από τις δηλώσεις αυτές, τα εν εξελίξει έργα για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων δεν εντάσσονται στο νέο ΕΣΠΑ. Αναφερόμενος στην περιορισμένη δυνατότητα του νέου ΕΣΠΑ για μεγάλες επενδύσεις υποδομών, ο Υπουργός επισήμανε ότι η χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων από αυτό θα σήμαινε την πλήρη κάλυψη του συγκεκριμένου μέρους του προγράμματος (το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τη γραμμή του μετρό) και πρόταξε «μια ουσιαστική συζήτηση για το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων αναφορικά με τις συμβάσεις, τη διαπραγμάτευση δηλαδή που υπάρχει εν εξελίξει, καθώς και την ολοκλήρωσή τους».

Η κατάσταση αυτή έχει επιφέρει αναστάτωση στους φορείς και τις κοινωνίες, ιδιαίτερα της Δυτικής Ελλάδας, καθώς εκεί εκτελούνται έργα για τους δύο από τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους με την μεγαλύτερη υστέρηση, αυτοί της Ολυμπίας και Ιόνιας Οδού. Η μη έγκαιρη αποπεράτωσή τους προαναγγέλλει την παράταση της πλήρους συγκοινωνιακής απομόνωσης ολόκληρου σχεδόν του Δυτικού Άξονα και του τρίτου πολεοδομικού συγκροτήματος της χώρας, δηλαδή της Πάτρας.

Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά τα έργα στην πολύπαθη Ολυμπία Οδό έχουν αποπερατωθεί σε ποσοστό περίπου 60%. Το Δημόσιο οφείλει ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ, απασχολούνται δε 2.200 εργαζόμενοι. Για το έργο αυτό έχει ήδη δημοσιοποιηθεί  παράταση 6 μηνών (Σεπτέμβριος 2016) για την παράδοσή του.

Η Ιόνια Οδός και ο Ε-65, έχουν ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ, ενώ το Δημόσιο οφείλει στην κοινοπραξία από το Ιανουάριο 400 εκατ. ευρώ. Η μη έγκαιρη καταβολή των χρημάτων έχει οδηγήσει «δικαιωματικά» σε αθέτηση της καταβολής της χρηματοδοτικής συμβολής από τις τράπεζες, με αποτέλεσμα οι εργασίες να  εκτελούνται με αργούς ρυθμούς, εάν δεν έχουν «παγώσει». Στα δύο αυτά έργα απασχολούνται περίπου 3.000 εργαζόμενοι.

Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, που έχει αποπερατωθεί κατά 91%, το Δημόσιο χρωστά 98 εκατ. ευρώ, με προαπαιτούμενο για την επανέναρξη των εργασιών την αποπληρωμή του συγκεκριμένου ποσού.

Η ολοκλήρωση δε του έργου του Μορέα, που βρίσκεται στο 95%, εξαρτάται από την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης και εν συνεχεία από την κατάθεση αυτής προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή. Ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος βρίσκεται αντιμέτωπος με χρηματοδοτικό κενό της τάξης των 300 εκατ. ευρώ που θα διατεθεί στον ανάδοχο υπό τη μορφή επιδότησης σε βάθος 30ετίας.

 

Με δεδομένο ότι:

  • Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη δεν θα αποπερατωθούν εντός της παρούσας προγραμματικής περιόδου.
  • Οι προθέσεις δεν εκπέμπουν αισιοδοξία, ενώ κρίνεται εξαιρετικά αμφίβολη η ένταξή τους στο νέο ΕΣΠΑ.

 

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου να διασφαλιστεί και να επιταχυνθεί η υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής, αλλά και να αποφευχθεί η απώλεια κοινοτικών πόρων; Με ποιο τρόπο θα εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων;
  2. Σε ποιο ποσοστό έχουν ολοκληρωθεί τα έργα των πέντε αυτοκινητοδρόμων;
  3. Ποια τα νέα ακριβή χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των έργων και των πέντε αυτοκινητοδρόμων;
  4. Ποιες είναι οι οφειλές του Δημοσίου προς τις κοινοπραξίες και ποιος ο λόγος της μη πληρωμής τους; Ποιο το υπολειπόμενο της οικονομικής υποχρέωσης του Δημοσίου μέχρι την πλήρη αποπεράτωσή τους και ποιες οι πηγές χρηματοδότησης;