Ερώτηση του βουλευτή Λάρισας Θωμά Ψύρρα σχετικά με την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές μεταφορές

Ερώτηση του βουλευτή Λάρισας Θωμά Ψύρρα σχετικά με την ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές μεταφορές

10/11/2014

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ:

  • ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΘΕΜΑ: «Επιτακτική η ανάγκη για μείωση του ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές μεταφορές».

Διαρκές αίτημα του κόσμου της τουριστικής βιομηχανίας είναι η μείωση του ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές μεταφορές. Πρόσφατα, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μ. Βαρβιτσιώτης, μιλώντας σε εκδήλωση του κλάδου, όπου παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ για τη συνεισφορά της ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία, τάχθηκε κατά της μείωσης του ΦΠΑ στα εισιτήρια των πλοίων, γιατί, κατά δήλωσή του, «η μείωση αυτή δεν θα ‘περάσει’ στους επιβάτες». Η θέση του Υπουργού προκάλεσε την αντίδραση σύσσωμου του κόσμου της ακτοπλοΐας.

Η χρηματοοικονομική εικόνα του κλάδου είναι εξαιρετικά δυσμενής και αντικατοπτρίζει τις επιπτώσεις δύο ταυτόχρονων εξωγενών επιδράσεων στις συνθήκες προσφοράς (αύξηση κόστους καυσίμων)  και ζήτησης (κατακόρυφη πτώση κίνησης) της ακτοπλοϊκής αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών υποχώρησε μεταξύ 2009 και 2012 κατά 24% στους επιβάτες και κατά 29% στα Ι.Χ. αυτοκίνητα –με ενδείξεις σταθεροποίησης το 2013-, ενώ το κόστος καυσίμων αποτελεί πλέον περισσότερο από το ήμισυ του κύκλου εργασιών του κλάδου.

Στη μελέτη του για την ακτοπλοΐα το ΙΟΒΕ καταγράφει τρία σενάρια στα οποία εκτιμήθηκε ότι η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις –πλήρης μετακύλιση της μείωσης του ΦΠΑ στις τιμές των εισιτηρίων- θα τονώσει τη ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και θα έχει θετική επίδραση στον κλάδο και στην οικονομική δραστηριότητα στα νησιά. Επιπλέον, οι απώλειες εσόδων από το ΦΠΑ στα ναύλα εκτιμάται ότι αντισταθμίζονται από τα έσοδα που προκύπτουν από την αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας στις νησιωτικές περιφέρειας της χώρας, αρκεί η πρόσθετη ζήτηση για τουρισμό που δημιουργείται εκεί να μην οδηγεί σε ισοδύναμη πτώση της ζήτησης στις ηπειρωτικές περιοχές και η έκταση της φοροδιαφυγής να μην ξεπερνά το 60% των δυνητικών επιπλέον εσόδων από ΦΠΑ στα νησιά. Επομένως, εκτιμάται πως υπό συγκεκριμένες υποθέσεις η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ σε εισιτήρια επιβατών και Ι.Χ. οχημάτων δεν θα είχε αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  • Είναι στο σχεδιασμό των συναρμόδιων Υπουργείων η μείωση του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα;
  • Εάν όχι, με ποιο σκεπτικό; Έχει γίνει ανάλυση κόστους-οφέλους, που αποδεικνύει ότι το μέτρο είναι εισπρακτικά αλυσιτελές;
  • Διαφωνείτε με τις εκτιμήσεις της έρευνας του ΙΟΒΕ; Εάν ναι, με ποια επιχειρήματα αντικρούετε τα ευρήματα;

Ο ΕΡΩΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ

ΘΩΜΑΣ ΨΥΡΡΑΣ