enisxitiki-didaskalia_aftodioikisi

Άρθρο του Γαβρίλη Λαμπάτου στο THECALLER : » Κώστας Γαβρόγλου: Στα χνάρια του Γιάννη Βαρουφάκη»

13/09/2018

Εάν το πρώτο εξάμηνο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίστηκε από την καταστροφική οικονομική του πολιτική το τελευταίο εξάμηνο της διακυβέρνησης θα έχει το στίγμα μιας χαοτικής πολιτικής της κυβέρνησης στο χώρο της εκπαίδευσης με πρωτεργάτη τον Κώστα Γαβρόγλου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ασυνενοησίας και των συγκρούσεων που εκδηλώνονται στο εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος είναι το άρθρο του επικεφαλής του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία Αντώνη Λίακου με τον χαρακτηριστικό τίτλο ¨Η διάλυση του Λυκείου¨ (Εφ.Συν. 10/9/2018). Αποτέλεσμα της προχειρότητας και της βιασύνης του υπουργού, δεκάδες χιλιάδες μαθητές που θα αποφοιτήσουν απο την Γ’ Λυκείου το 2019 να βρεθούν στο «κενό».

Σύμφωνα με το προτεινόμενο σύστημα αυτοί θα κληθούν την επόμενη χρονιά να εξετασθούν σε νέα ύλη και σε νέα μαθήματα. Εάν δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να παρακολουθήσουν φροντιστήριο, ας πρόσεχαν. Οι μεγάλες κοινωνικές αλλαγές απαιτούν θυσίες. Το προτεινόμενο σύστημα δεν μπορεί να εφαρμοστεί εαν συνυπολογιστεί και η παράμετρος αυτή.

Οι μαθητές για να πάρουν το λεγόμενο εθνικό απολυτήριο εξετάζονται σε μόλις τέσσερα μαθήματα, τα οποία πλέον καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του ωρολογίου προγράμματος (24 ώρες). Θα μπορούσε κάποιος να αναφωνήσει μικρό το κακό. Άλλη μια κυβίστηση του κυβερνώντος κόμματος.  Οι κυβερνώντες δεν μπήκαν στον κόπο να σκεφτούν μήπως για κάποιο μάθημα χρειάζονται περισσότερες ώρες διδασκαλίας (π.χ μαθηματικά) ή μήπως είναι εφικτό να περιλάβουμε στην κατεύθυνση των ανθρωπιστικών σπουδών τα Λατινικά και την Κοινωνιολογία. Κυριάρχησε η λογική της ήσσονος προσπάθειας. Άλλωστε όπως δήλωσε περιχαρής ο υπουργός από του χρόνου τα μαθήματα θα ξεκινούν στις εννιά για να κοιμόμαστε περισσότερο.

Αμφισβητείται το κεκτημένο της μεταπολίτευσης. Το αδιάβλητο των εξετάσεων.

Ο συντάκτης του άρθρου είχε την τραυματική εμπειρία να ζήσει το 1979 στις εισαγωγικές εξετάσεις την διαρροή των θεμάτων. Έκτοτε, μετά τις αλλαγές που επέφεραν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κατέστησαν τις εξετάσεις αδιάβλητες. Κάτι τέτοιο ενοχλεί όπως φάνηκε απο τις χθεσινές δηλώσεις του σημερινού υπουργού Παιδείας. Φρόντισε λοιπόν η ¨θεά τύχη¨ να παίξει τον δικό της ρόλο στις επιλογές των μαθητών. Αυτό μεθοδεύεται με έναν ιδιαίτερα έξυπνο τρόπο. Οι σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με έναν τεχνητό τρόπο χωρίζονται σε σχολές υψηλής και χαμηλής ζήτησης. Στο τέλος της Β’ Λυκείου οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν ένα μηχανογραφικό με μόλις δέκα επιλογές τμημάτων ο καθένας. Έτσι περιορίζονται οι επιλογές των μαθητών και θα δημιουργηθεί η ακόλουθη κατάσταση. Οι μαθητές που έχουν φιλοδοξίες και υψηλές επιδόσεις θα εγκλωβιστούν σε έναν ανηλεή ανταγωνισμό για έναν συγκεκριμένο αριθμό σχολών με κίνδυνο αποκλεισμού τους απο την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι υπόλοιποι που θα αρκεστούν στα τμήματα ¨χαμηλής ζήτησης¨ θα βιώνουν ότι εξετάζονται με έναν διαβλητό τρόπο. Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων θα είναι συνάρτηση της καλής προαίρεσης των εξεταστών τους. Άλλωστε η κυβέρνηση φρόντισε να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων. Όταν μάλιστα στη διαδικασία θεματοδήτησης θα εμπλέκονται εκατοντάδες άτομα δύσκολα κάποιος θα πιστέψει ότι δεν θα υπάρξουν επιτήδειοι που θα βάλουν το χέρι στο μέλι.

Η κυβέρνηση πλήττει κυρίως τους μαθητές από τα λαϊκά στρώματα του λεκανοπεδίου Απτικής που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν σε ανώτατα ιδρύματα της περιφέρειας. Αυτοί όπως ρητώς προβλέπεται δεν έχουν καμιά δυνατότητα μεταγραφής, εάν κάνουν το λάθος και δηλώσουν κάποιο τμήμα ελεύθερης πρόσβασης στη περιφέρεια.