THEOCH VOULI 7-3-2018

Oμιλία του Θανάση Θεοχαρόπουλου στη Βουλή για την «προεκλογική» τροπολογία των διαδοχικών συμβάσεων και το Γραφείο Προυπολογισμού της Βουλής (video)

07/03/2018

Σήμερα συζητάμε ένα σημαντικό νομοσχέδιο, μια Κύρωση Σύμβασης για τη λειτουργία του Ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ. Αντιμετωπίζονται δυσλειτουργίες στην οργάνωσή του. Επιδιώκει τη διαμόρφωση ενός πλαισίου αποτελεσματικότερης λειτουργίας του, τροποποιούνται διαδικασίες που αφορούν στη σύνθεση και τη διαδικασία εκλογής των οργάνων του, γίνεται προσπάθεια αντιμετώπισης θεμάτων διαχειριστικού χαρακτήρα και συγκεκριμένα προβλέπεται τακτικός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης.

Γι’ αυτό είπαμε και λέμε ότι η προτεινόμενη σύμβαση που είναι προϊόν κοινής επεξεργασίας με τους Γάλλους, εξυπηρετεί αυτούς τους σκοπούς. Γι’ αυτό δίνουμε θετική ψήφο στο νομοσχέδιο. Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο κινείται στη σωστή κατεύθυνση.

Βέβαια, έχουμε εντοπίσει τα προβλήματα. Δεν χρειάζεται να τα επαναλάβω, τα είπε ο εισηγητής. Θέλω να πιστεύω ότι θα τα βλέπετε από εδώ και στο εξής, προκειμένου να μπορούν να διορθωθούν ορισμένα θέματα στη διαδικασία λειτουργίας και με βάση τα στενά δημοσιονομικά όρια που έχουμε αυτή τη στιγμή ως χώρα. Άρα, πρέπει να λύνουμε προβλήματα την ώρα που δημιουργούνται.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν μπορούμε παρά να πούμε ότι το Ελληνικό Ίδρυμα Παστέρ είναι μία λογική, θα έλεγα, η οποία πρέπει να συνεχιστεί, όσον αφορά το έργο το οποίο έχει ξεκινήσει και να μην εμπλέκεται με το έργο άλλων συγκεκριμένων ιδρυμάτων.

Σ’ αυτό το νομοσχέδιο, όμως, σ’ αυτήν την Κύρωση Σύμβασης στην ουσία που αντιμετωπίζουμε με θετική διάθεση, από χθες το απόγευμα είδαμε, δυστυχώς, δύο τροπολογίες. Η λέξη «δυστυχώς» αφορά τη μία τροπολογία, την τροπολογία που έφερε το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ήλθε σήμερα να την υπερασπιστεί ο Υπουργός Υγείας, με μία επιχειρηματολογία όμως που αφορούσε μόνο το Υπουργείο Υγείας, λες και η τροπολογία δεν αφορά όλη τη Δημόσια Διοίκηση.

Εδώ έχουν γενικευθεί οι διατάξεις οι οποίες ουσιαστικά μας δημιουργούν εύλογες ανησυχίες για το τι θέλετε να κάνετε το επόμενο χρονικό διάστημα. Στην ουσία αποδεσμεύετε τις διαδοχικές συμβάσεις. Δεν ισχύει το τρίμηνο και, μάλιστα, όχι μόνο στην υγεία, όπως είπε ο κ. Πολάκης, αλλά σε όλη τη Δημόσια Διοίκηση. Και, βεβαίως, μετά το εικοσιτετράμηνο είπε ότι μπορεί κατ’ ευθείαν κάποιος να πάει με διαγωνιστική διαδικασία, αλλά εφόσον έχει αφαιρέσει το τρίμηνο, εφόσον γίνονται όλες αυτές οι διαδικασίες και εφόσον στη διαγωνιστική διαδικασία προσμετράται ως κύριος παράγοντας η προϋπηρεσία.

Ουσιαστικά, κατά τη δική μας άποψη, μ’ αυτή τη λογική εμπαίζετε και τους ανέργους και τους συμβασιούχους. Τους συμβασιούχους τους κρατάτε ομήρους. Γι’ αυτό λέμε ότι αυτή είναι μια προεκλογική ρύθμιση. Στους δε ανέργους λέτε ότι δεν έχουν περιθώριο να μπουν ποτέ στις συγκεκριμένες θέσεις εργασίας.

Διευρύνετε, λοιπόν, τα κακώς κείμενα των προηγούμενων ετών. Αυτό κάνετε, κύριε Πολάκη, εσείς που αναφερθήκατε πριν από λίγο στη συγκεκριμένη τροπολογία. Τι κάνετε; Συνεχίζετε τις παθογένειες ενός πελατειακού συστήματος και με επιχειρηματολογία, μάλιστα. Σας είπαμε ότι η συγκεκριμένη τροπολογία είναι εκτός των ρυθμίσεων, των προβλέψεων του Συντάγματος, εκτός του Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο καταστρατηγήθηκε στη συνέχεια και από την ίδια βέβαια τη Νέα Δημοκρατία την πενταετία της διακυβέρνησης Καραμανλή. Το αποτέλεσμα τότε ήταν να έχουμε έκρηξη των συμβασιούχων και η χώρα να φτάσει στην κρίση και από την έκρηξη μεταξύ άλλων των δημοσίων δαπανών, χωρίς όριο και χωρίς αξιοκρατία. Αυτό είναι το πρόβλημα, διότι δεν λειτουργεί εις όφελος του δημοσίου συμφέροντος, όταν δεν υπάρχει αξιοκρατία, όταν δεν τη νιώθουν οι πολίτες.

Τι κάνετε εσείς τώρα; Διευρύνετε όλα αυτά τα κακώς κείμενα και προχωράτε σε μια λογική που καταστρατηγείτε και την ίδια τη ρύθμιση του Συντάγματος, εκείνη του προεδρικού διατάγματος. Μάλιστα λέτε «τι να κάνουμε, είμαστε σε περίοδο κρίσης, συνεπώς, να μη μας μιλάτε για το Σύνταγμα, δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς». Αυτό είπατε στην ομιλία σας. Καταστρατηγούμε και εκείνες τις προβλέψεις που υπήρχαν για να μην έχει καταχρηστική δράση η δημόσια διοίκηση. Γιατί για αυτό προβλεπόταν αυτές οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις, για να αποτραπεί η καταχρηστική δράση της δημόσιας διοίκησης.

Η τροπολογία έρχεται σε κύρωση σύμβασης. Δεν προλάβαμε να τη συζητήσουμε. Αφορά ένα σοβαρό θέμα για όλη τη δημόσια διοίκηση. Ήρθε σε κύρωση σύμβασης για το Παστέρ το προηγούμενο βράδυ, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης.

Βεβαίως, στην τοποθέτησή του ο Υπουργός αναφέρθηκε, αντί να απαντήσει στα ερωτήματα της Αντιπολίτευσης, επιτιθέμενος στην Αντιπολίτευση λέγοντας για το τι έχει κάνει η ίδια. Κοιτάξτε, εδώ δεν μπορούμε να μιλάμε συνεχώς και να μη λέμε την πραγματικότητα. Ποια είναι η πραγματικότητα; Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα -επειδή αναφερθήκατε στις εργασιακές σχέσεις- οι εργασιακές σχέσεις έχουν χειροτερέψει την τελευταία τριετία, οι εργασιακές σχέσεις έχουν φτάσει με ευέλικτες μορφές απασχόλησης που κυριαρχούν παντού, με πολύ χαμηλούς μισθούς, με μισθούς της τάξεως των 300 ευρώ, με όμηρους ουσιαστικά σε πάρα πολλές δουλειές ανθρώπους και ιδιωτικού τομέα και δημόσιου τομέα, με μια κατάσταση που οδηγεί σε απόγνωση τους πολίτες.

Η κατάσταση αυτή δεν οδηγεί σε απόγνωση μόνο τους πολίτες στη χώρα μας. Υπάρχουν τέτοια στοιχεία σε όλη την Ευρώπη, για αυτό εξάλλου ο εθνικολαϊκισμός παίρνει τα πάνω και πρέπει οι δυνάμεις οι δημοκρατικές, οι δυνάμεις οι προοδευτικές να βρούμε τρόπο αντίδρασης στον εθνικολαϊκισμό. Πώς θα τον βρούμε τον τρόπο αντίδρασης; Θα τον βρούμε δίνοντας λύσεις στα συγκεκριμένα προβλήματα, όχι θεωρητικά και αόριστα.

Τι έχετε κάνει; Ενώ κυβερνάτε τρία χρόνια, μιλάτε -άκουσα και τον Υπουργό και την Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ- λες και τώρα παραλάβατε την εξουσία, σήμερα, λες και αυτή την τριετία δεν έχουν αυξηθεί όλα αυτά τα προβλήματα στις εργασιακές σχέσεις.

Βεβαίως, για άλλη μια φορά ο Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας με μια λογική απέναντι στο κράτος δικαίου μίλησε απέναντι στις αποφάσεις του Συντάγματος με την έννοια ότι δεν μπορούμε να μένουμε σε αυτές τις λογικές, δεν μπορούμε να μένουμε στις αποφάσεις που προβλέπονται όταν είμαστε σε μια διαδικασία κρίσης. Μια τέτοια λογική έχουμε δει απέναντι στο Συμβούλιο της Επικρατείας τις προηγούμενες φορές, απέναντι σε ρυθμίσεις τώρα, οι οποίες έρχονται να καταστρατηγήσουν ουσιαστικά και το ίδιο το Σύνταγμα.

Αυτά τα θέματα, όμως, δεν είναι ασύνδετα σε σχέση και με την ευρύτερη επικαιρότητα. Μίλησαν πολλοί ομιλητές και η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ για το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Πρώτα-πρώτα δεν είναι σωστά τα στοιχεία που είπατε.

Η προηγούμενη σύνθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής έγινε με ένα πενταμελές συμβούλιο που υπήρχε από όλα τα κόμματα. Ο κ. Λαπατσιώρας ήταν εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ. Ήταν ο κ. Ρηγίνος, ο κ. Μαραβέγιας -λέω τα ονόματα τα οποία βρισκόταν- με επικεφαλής τον κ. Λιαργκόβα. Δεν ισχύει αυτό που ειπώθηκε προηγουμένως, έγινε με διαδικασίες προσπάθειας συναίνεσης, συνεννόησης εκείνη την περίοδο. Ένας ήταν προτεινόμενος από το ΠΑΣΟΚ, ένας προτεινόμενος από τον ΣΥΡΙΖΑ, ένας από τη ΔΗΜΑΡ και από τη Νέα Δημοκρατία. Αυτό ήταν το προηγούμενο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής.

Είναι σε γνώση μου -και θα το πω στην Ολομέλεια- ότι ο κ. Σαμαράς, ο προηγούμενος Πρωθυπουργός το 2014, ήταν ενοχλημένος πολλές φορές από την κριτική που έκανε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Κινδύνευε η θέση του κ. Λιαργκόβα τα προηγούμενα χρόνια. Αλλά δεν τόλμησε και κανένας να κάνει αυτό που κάνετε εσείς, να κατηγορείτε μια Ανεξάρτητη Αρχή και τα τρία χρόνια αυτά που έχετε αναλάβει και ουσιαστικά να λέτε να τελειώσει η θητεία να τον διώξουμε. Όμως, το κάνατε και αυτό. Τελείωσε η θητεία. Δικαίωμα είναι όταν τελειώνει η θητεία στο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής να προχωράτε σε έναν άλλον επικεφαλής.

Είδαμε προς έκπληξή μας την τοποθέτηση στη θέση του επικεφαλής μιας Ανεξάρτητης Αρχής του κράτους, του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, ενός κυβερνητικού στελέχους, του Γενικού Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής κ. Κουτεντάκη. Αυτό για εμάς αποτελεί απροκάλυπτη κίνηση ελέγχου της Ανεξάρτητης Αρχής. Δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε γιατί. Οι ευθύνες της Κυβέρνησης και του ίδιου του Προέδρου της Βουλής είναι τεράστιες, καθώς αυτές οι θέσεις με θητεία επιβάλλουν αναζήτηση ευρύτερων συναινέσεων, όχι επιβολή κυβερνητικών στελεχών από την Πλειοψηφία ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Πώς βλέπετε την εθνική συνεννόηση, αγαπητοί συνάδελφοι; Πώς την βλέπετε, όταν και στις Ανεξάρτητες Αρχές γίνεται με αυτό τον τρόπο από την κυβερνητική πλειοψηφία της επιβολής κυβερνητικών στελεχών στη θέση του επικεφαλής;

Να επισημάνουμε για άλλη μια φορά στους κυβερνώντες ότι το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δεν είναι παράρτημα της Κυβέρνησης. Είναι Ανεξάρτητη Αρχή. Γι’ αυτό έβγαζε εκθέσεις τριμηνιαίες, που έλεγε ότι ο μέσος μισθός είναι στα 393 ευρώ, ότι με τα πρωτογενή πλεονάσματα της χώρας για μια πενταετία δεν βγαίνουμε από την κρίση. Γιατί αυτά θα πρέπει να λέει μια Ανεξάρτητη Αρχή. Και αν το χειριζόσασταν με πιο δημοκρατικό τρόπο, θα προσπαθούσατε να αξιοποιήσετε αυτά τα στοιχεία προς όφελος της διαπραγμάτευσης της χώρας μας.

Αυτό ακριβώς, λοιπόν, είναι που ενοχλεί την κυβέρνηση, αλλά και τον ίδιο τον Πρόεδρο της Βουλής δυστυχώς, καθώς από εκεί υπάρχει η πρόταση και ο ορισμός. Εκ του θεσμικού ρόλου θα έπρεπε να εργάζεται για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας και όχι για την υπονόμευση της ανεξαρτησίας της Αρχής. Φαίνεται ότι στην Κυβέρνηση δεν αντέχετε την κριτική όχι μόνο από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, αλλά και από τις Ανεξάρτητες Αρχές του Κράτους. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

Και μιας που αναφερθήκαμε στην έξοδο από την κρίση, πράγματι έχει δώσει στοιχεία -και είναι σε εκθέσεις διαδοχικές- το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής για το ότι δεν μπορούμε να βγούμε από την κρίση όταν έχουμε για μια πενταετία 3,5% πρωτογενή πλεονάσματα με υπερφορολόγηση. Πώς θα καλύπτονται αυτά; Γι’ αυτό λέμε ότι χρειάζεται αναθεώρηση αυτών των στόχων στο 2%. Και αφού συμφωνείτε σε αυτό, δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί διαφωνείτε ότι δεν γίνεται έξοδος από την κρίση με αυτά τα στοιχεία, που εσείς έχετε υπογράψει. Δεν γίνεται έξοδος από την κρίση με μια συνεχόμενη φτωχοποίηση του κόσμου και με θέσεις εργασίας με 400 ευρώ, με τα οποία δεν μπορεί να ζήσει ο κόσμος. Και δεν γίνεται έξοδος από την κρίση χωρίς μια ουσιαστική αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους, η οποία πρέπει να γίνει, και βέβαια με έναν δανεισμό, ο οποίος θα επιτρέψει στη χώρα –με επιτόκια δανεισμού λογικά- να μπορεί να εξυπηρετεί τις ανάγκες της και το χρέος της.

Όλα αυτά τα στοιχεία, λοιπόν, που σας είχε επισημάνει το Γραφείο Προϋπολογισμού, μια Ανεξάρτητη Αρχή, κατά την άποψη τη δική μας, σας οδήγησαν στην τοποθέτηση ενός κυβερνητικού στελέχους στη θέση του επικεφαλής και μάλιστα, μη αποδεχόμενος ο Πρόεδρος της Βουλής στη Διάσκεψη να δώσει τα βιογραφικά των υπολοίπων που ήταν υποψήφιοι για τη συγκεκριμένη θέση, για να ψηφίσουν, για να τοποθετηθούν οι αρμόδιοι των κομμάτων.

Χωρίς κράτος δικαίου, χωρίς Ανεξάρτητες Αρχές, χωρίς να πούμε την αλήθεια στον ελληνικό λαό για το τι χρειάζεται για να βγούμε πραγματικά από την κρίση και ποιες είναι οι προοδευτικές μεταρρυθμίσεις και τι αλλαγές πρέπει να γίνουν, δυστυχώς θα παραμένουμε στην ίδια οικονομική κατάσταση στη χώρα μας.