θεοχα βουλή

Ομιλία του Θανάση Θεοχαρόπουλου στη Βουλή για τη ναυτιλία, τον προϋπολογισμό και το επίμαχο θέμα που έχει προκύψει με τις ενέργειες του Πάνου Καμμένου( video)

23/11/2017

 

Η ομιλία στη Βουλή του προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, για τη ναυτιλία, τον προϋπολογισμό και το επίμαχο θέμα που έχει προκύψει με τις ενέργειες του Πάνου Καμμένου.

 

Για τη ναυτιλία

κ. Υπουργέ, κ. Κουρουμπλή, ήσασταν εξαιρετικά απαξιωτικός και απορριπτικός συνολικά για την αντιπολίτευση και για τους βουλευτές. Και αυτό δεν είναι καλό για το πολιτικό σύστημα. Χαρακτηρίσατε αδιάβαστους συλλήβδην όλους τους πολιτικούς και όλους τους πολιτικούς χώρους. Είπατε ότι δεν έρχονται διαβασμένοι στη Βουλή. Μιλήσατε με έναν λαϊκισμό που δεν έχει όριο. Ευτυχώς, που μας είπατε ότι έχετε συμφωνήσει με τον κ. Πατούλη για το νομοσχέδιο. Συνεπώς, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, έχετε βρει έναν συμπαραστάτη σε αυτό το νομοσχέδιο, τον κ. Πατούλη. Αυτή είναι η συμμαχία που έχετε κάνει, όπως είπατε χαρακτηριστικά.

Νομίζω ότι καταλαβαίνετε, κύριε Υπουργέ, ότι αυτό δεν είναι ένα επίπεδο διαλόγου που μπορούμε να συζητήσουμε για τα πραγματικά προβλήματα της ναυτιλίας και, αν θέλετε, για τα πραγματικά προβλήματα της χώρας και για ένα σχέδιο αναπαραγωγικής ανασυγκρότησης, στο οποίο η ναυτιλία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο. Μετά από τρία χρόνια, λοιπόν, νομοθετήσατε!

Τρία ολόκληρα χρόνια λοιπόν, χρειάστηκαν για να συζητήσουμε στο ελληνικό Κοινοβούλιο ζητήματα της ναυτιλιακής πολιτικής, ενώ θα έπρεπε, καθώς η οικονομική κρίση το επιβάλλει όλο και περισσότερο, να αξιοποιήσουμε και να ενισχύσουμε περαιτέρω το κεκτημένο του πρωταγωνιστικού ρόλου της ελληνικής ναυτιλίας.

Τρία χρόνια προετοιμασίας, λοιπόν, και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ φέρνει ένα νομοσχέδιο με έναν υποσχόμενο τίτλο και με εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους, χωρίς βέβαια να υπάρξει, όπως το έχουμε αναδείξει, η απαιτούμενη υποδομή.

Και ταυτοχρόνως σήμερα, κύριε Υπουργέ, φέρνετε μια τροπολογία –την καταθέσατε ούτε πριν από τέσσερις ώρες- πάνω από εκατό σελίδες. Πάνω από εκατό σελίδες! Αν αυτό δεν είναι ο εξευτελισμός της κοινοβουλευτικής και νομοθετικής διαδικασίας, ποιος είναι ο ορισμός του εξευτελισμού;

Παρακαλώ, αποσύρετε την τροπολογία. Φέρτε την κάποια στιγμή να συζητηθεί στις Επιτροπές, έστω και σε άλλο νομοσχέδιο, για να μπορέσει να γίνει μία συζήτηση στις Επιτροπές.

Έχετε προλάβει, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, να διαβάσετε αυτή την τροπολογία και να κρίνετε άρθρο-άρθρο αυτά που λέει; Μας βλέπουν οι πολίτες. Μας βλέπουν αυτή τη στιγμή οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τον χώρο. Είναι δυνατόν να προχωρούμε με αυτόν τον τρόπο;

Κάνατε τρία χρόνια και σε αυτή τη νομοθέτηση που φέρατε σήμερα φέρατε αυτή την τροπολογία των εκατό σελίδων; Ούτε γι’ αυτή δεν είχατε προετοιμαστεί για να τη συζητήσουμε στις επιτροπές; Νομίζω ότι είναι αυτονόητο.

Πρόκειται περί μίας επιχειρηματολογίας η οποία δεν στέκει, εκτός αν εννοείτε ότι η αντιπολίτευση δεν είναι διαβασμένη σε σχέση με αυτή την τροπολογία!. Δεν μπορεί να γίνει συζήτηση με αυτόν τον τρόπο. Παρακαλώ για την κοινή λογική, έστω και την ύστατη στιγμή.

Συνεχίζοντας με το νομοσχέδιο, να πω ότι δεν πρέπει ουσιαστικά το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να δείχνει μία λογική η οποία δείχνει τη λογική της κυβέρνησης σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Πολλές φορές έχουμε μία νευρικότητα, έναν πανικό, που καθορίζει την πολιτική.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το οποίο αναφέρατε –και διαφωνούμε- είναι το σύστημα εποπτείας πλοίων, το οποίο ο κύριος Υπουργός λέει ότι το μετασχηματίζει ουσιαστικά με το νομοσχέδιο αυτό.

Ένας, όμως, ουσιαστικός μετασχηματισμός του συστήματος εποπτείας των πλοίων πρέπει να απαντά πρωτίστως στις ανάγκες και τις νέες προκλήσεις και να μαρτυρά δικαιολογημένες μεταρρυθμιστικές προτάσεις. Δεν πρέπει να υπαγορεύεται από την αποποίηση ευθυνών και την ανάγκη απεγκλωβισμού της Κυβέρνησης από το τραγικό περιστατικό –το οποίο είχαμε συζητήσει εδώ σε μία επίκαιρη ερώτησή μου- της βύθισης του εφοδιαστικού δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» και των τεράστιων οικολογικών και οικονομικών επιπτώσεων που ακολούθησαν στον Σαρωνικό κόλπο. Τα εύκολα λόγια κοστίζουν στον ελληνικό λαό.

Αφού, λοιπόν, η κυβέρνησή σας αποδείχθηκε, κατά την άποψή μας, εκείνη την κρίσιμη εβδομάδα ανέτοιμη να προλάβει την καταστροφή, αφού επέδειξε αδικαιολόγητη κωλυσιεργία και τα μέτρα που ελήφθησαν ήταν αναντίστοιχα του προβλήματος, βρέθηκε αντιμέτωπη τότε με την καταστροφική ρύπανση σε μεγάλη θαλάσσια έκταση της Αττικής. Δεν θα μπω αναλυτικά σε αυτά. Τα συζητήσαμε, εξάλλου, και ο ελληνικός λαός μπορεί να καταλάβει και ξέρει να κρίνει.

Σας επισημαίναμε τότε την ανάγκη αποτελεσματικής διαχείρισης της καταστροφής, που άφησε πίσω του το ναυάγιο. Εσείς τι κάνατε; Επιδοθήκατε μεθοδικά τότε σε μία προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών μόνο σε διοικητικούς παράγοντες και στη συνέχεια, ξεκινήσατε μία καταιγιστική ενημέρωση ότι όλα βαίνουν καλώς με την απορρύπανση του Σαρωνικού.

Μετά τις αποκαλύψεις, βέβαια, για το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας που είχε το πλοίο από υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, αποφασίσατε να αφαιρεθεί η σχετική αρμοδιότητα από το Υπουργείο και να μεταφερθεί στους νηογνώμονες. Περί αυτού πρόκειται. Και να είμαστε τώρα εδώ να ορίζετε ότι από 30 Σεπτεμβρίου 2018 παύει η έκδοση προβλεπόμενων πιστοποιητικών των ελληνικών πλοίων από τον κλάδο ελέγχου πλοίων, τις λιμενικές αρχές και τα τοπικά κλιμάκια και μεταφέρεται σε εξουσιοδοτημένους οργανισμούς, τους νηογνώμονες.

Την ίδια στιγμή, αυτοακυρώνεστε. Ενώ παίρνετε τους πρωτογενείς ελέγχους και την πιστοποίηση των πλοίων με ελληνική σημαία από το Υπουργείο και τους δίνετε σε νηογνώμονες, ταυτοχρόνως νομοθετείτε ένα σύστημα εκπαίδευσης και πιστοποίησης στελεχών που θα διενεργούν ελέγχους και επιθεωρήσεις σε νηογνώμονες, πλοία και λιμάνια.

Εξηγήστε μας, λοιπόν, πώς είναι δυνατόν να θεωρείτε ότι η υπηρεσία του Υπουργείου δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε επιθεωρήσεις, αλλά μπορεί κάλλιστα στον έλεγχο και την εποπτεία των νηογνωμόνων. Πώς γίνεται αυτό; Έχετε μελετήσει και αξιολογήσει σε βάθος τις επιπτώσεις;

Αντί να χαράσσετε ρότα, λοιπόν, έχετε συνηθίσει να προχωράτε με έναν τέτοιο τρόπο, που ουσιαστικά, όπως σας είχα και την προηγούμενη φορά, «τσαλαβουτάτε στα απόνερα» του ναυαγίου στον Σαρωνικό, που σηματοδότησε ακόμη ένα «ναυάγιο» της κυβερνητικής πολιτικής σας.

Αντί να αναλάβετε, επιτέλους, τις ευθύνες σας, έρχεστε και νομοθετείτε άλλη διάταξη, με την οποία απαγορεύεται σταδιακά η διακίνηση καυσίμων ναυτιλίας με πλοία άνω των τριάντα ετών.

Αφού δεσμεύετε, εξάλλου, μόνο τα πλοία με ελληνική σημαία, θα μας πείτε τι γίνεται με τα υπόλοιπα χιλιάδες πλοία υπό ξένη σημαία; Πώς θα λύσετε το συγκεκριμένο πρόβλημα;

Κι εδώ η μνήμη μας, λοιπόν, γυρνάει κάποιους μήνες πίσω, στο φιάσκο του δεξαμενόπλοιου, το οποίο είχε αναλάβει την απάντληση του πετρελαίου, αν θυμάστε καλά, μετά το ναυάγιο και στο οποίο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν ποσότητες καυσίμων χωρίς τα νόμιμα παραστατικά. Γιατί το λέω; Γιατί η λαθρεμπορία καυσίμων –αυτό δεν αφορά μόνο εσάς, κύριε Υπουργέ, αφορά την Κυβέρνησή σας- έρχεται ξανά και ξανά στο προσκήνιο.

Η σημερινή Κυβέρνηση, τρεις Υπουργοί σας, έλεγαν ότι θα φέρουν πάνω από 1 δισεκατομμύριo –μέχρι και 2,5 δισεκατομμύρια ακούσαμε από τον κ. Νικολούδη, από τον κ. Αλεξιάδη- από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων. Οι Υπουργοί που τα έλεγαν έφυγαν. Το λαθρεμπόριο, όμως, είναι εδώ. Κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο ακόμη και σήμερα. Αποσπασματικές και πρόχειρες λύσεις. Υπερφορολογείτε τους πάντες, γιατί δεν μπορείτε να λύσετε αυτά τα προβλήματα και μετά καμώνεστε πως έχετε υπερπλεονάσματα.

Στον στρατηγικό επιχειρησιακό σχεδιασμό του Λιμενικού Σώματος, αν και συμφωνούμε επί της αρχής, θέλαμε και θέλουμε να μας εξηγήσετε για ποιον λόγο αγνοήσατε την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και δεν ζητήσατε τη γνωμοδότησή της.

Δεν είναι η πρώτη φορά, εξάλλου, που αγνοείτε ή υποβαθμίζετε τη γνωμοδότηση Ανεξάρτητων Αρχών. Έχουμε καταλάβει ότι στην Κυβέρνησή σας έχετε αλλεργία στις Ανεξάρτητες Αρχές κι αυτό επιβεβαιώνεται καθημερινά. Κι αυτό εδώ το ερώτημα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.

 

Θα περίμενα, επίσης, στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο να υπάρχουν ουσιαστικές ρυθμίσεις για τη νησιωτική πολιτική, κύριε Υπουργέ. Απουσιάζουν. Συστήνετε, βέβαια, Συμβούλιο Επιβατικών Μεταφορών Νήσων. Έτσι, όμως, θεωρείτε ότι υλοποιείτε την κυβερνητική σας δέσμευση για προστασία της νησιωτικότητας και αξιοποίηση των συνδυασμένων μεταφορών, με στόχο τη βελτίωση της σύνδεσης των νησιωτικών περιοχών με την ηπειρωτική χώρα;

Αυτό θεωρείτε ότι είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νησιωτικές περιοχές; Ενημερώστε μας αν σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε συνολικά αυτό το ζήτημα σε κάποιο άλλο νομοσχέδιο και πότε συγκεκριμένα. Γιατί δεν νομίζω να πιστεύει κανένας ότι αντιμετωπίζεται σήμερα.

Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας και έχει τη δυναμική να συμπαρασύρει και άλλους κλάδους. Απαιτείται, όμως, μία ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου στο πλαίσιο πάντα ενός ολοκληρωμένου Εθνικού Σχεδίου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας.

Αυτό το εθνικό σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας δεν συζητιέται δυστυχώς στη χώρα μας. Εδώ και δυόμισι χρόνια κυβέρνησής σας δεν έχετε προχωρήσει σε καμία εκπόνηση ενός τέτοιου Εθνικού Σχεδίου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.

 

Για τον προϋπολογισμό

Σήμερα έχουμε το παράδειγμα μίας Ανεξάρτητης Αρχής που αφορά τη Βουλή, του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Τι λέει, λοιπόν, το Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, μια Ανεξάρτητη Αρχή, για τον Προϋπολογισμό; Αφορά βεβαία τη συγκεκριμένη οικονομική κατάσταση στην οποία νομοθετούμε οποιοδήποτε νομοσχέδιο, και το σημερινό, καθώς βρισκόμαστε σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας.

Λέει ότι «Ο συνδυασμός λιτότητας και αδικίας μειώνει τις επιτυχίες ενός προγράμματος προσαρμογής». Αυτά λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Λέει: «προχωρούμε με σαφή προτίμηση υπέρ των έμμεσων φόρων». Για πρώτη φορά, η Κυβέρνησή σας, μετά από επτά χρόνια, αυξάνει την αναλογία έμμεσων προς άμεσους φόρους, στο 1,33 από το 1,18 την προηγούμενη χρονιά. Εδώ και επτά χρόνια. Αυτό είναι αριστερή και προοδευτική πολιτική; Συνεχίζεται η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στα νησιά, η μείωση του επιδόματος θέρμανσης κι όλα αυτά είναι, ουσιαστικά, μία πολιτική η οποία μόνο κοινωνική δεν είναι.

Και βεβαίως, όλα αυτά τονίζονται στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Είναι ένας Προϋπολογισμός στον οποίο, ουσιαστικά, προσπαθείτε πάλι να πετύχετε υπερβολικά πλεονάσματα, βάζετε στόχο 3,82% του ΑΕΠ, για να δώσετε τα περίσσια από την υπερφορολόγηση και να ανακυκλώστε τη φτώχεια μόνο.

Έτσι διαπραγματευόμαστε στο εξωτερικό για τη μείωση των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος, που πρέπει να είναι εθνικός στόχος, βάζοντας κάθε χρόνο στόχο όλο και μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα;

Προβλέπεται αύξηση των εσόδων, που προέρχονται συνεχώς από μία λογική που πλήττει τα κοινωνικά αδύναμα στρώματα. Και βέβαια, νέα περικοπή στο συνταξιοδοτικό. Οι περικοπές είναι 2 δισεκατομμύρια κι 1,6 δισεκατομμύρια από το συνταξιοδοτικό.

Όλα αυτά σας τα λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, σας τα λέει η αντιπολίτευση. Εσείς δεν ακούτε και το μόνο που κάνετε, όπως διαβάζουμε, είναι ότι δεν θα ανανεώσετε τη θητεία του Προέδρου του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, γιατί δεν σας αρέσει η κριτική του. Αν αυτό είναι τρόπος λειτουργίας και σεβασμός των Ανεξάρτητων Αρχών, πραγματικά, νομίζω ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε από εδώ και στο εξής.

 

Για το επίμαχο θέμα που έχει προκύψει με τις ενέργειες του Πάνου Καμμένου

Η χώρα συζητά συνεχώς ζητήματα που αφορούν θέματα διαφάνειας γιατί το νομοσχέδιο αυτό στον τίτλο έχει τη λέξη «διαφάνεια». Ποια διαφάνεια, λοιπόν, όταν βλέπουμε αυτά τα οποία βλέπουμε αυτές τις ημέρες συγκεκριμένα με κρίσιμα ζητήματα της χώρας; Για την εθνική άμυνα, για παράδειγμα. Είναι κρίσιμα ζητήματα που έχουμε δει να μην υπάρχει καμία διαφάνεια. Σας μιλάω και ως μέλος των αρμόδιων Επιτροπών των Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής. Πραγματικά αυτά τα οποία έχουν συμβεί , αυτά τα οποία έχουν δει το φως της δημοσιότητας είναι εκτός κάθε λογικής.

Έχει δοθεί στον κύριο Υπουργό, στον κ. Καμμένο, μία δυνατότητα να κάνει διακρατική συμφωνία τον Γενάρη και το καλοκαίρι αυτή η συμφωνία αντί να γίνει διακρατική έγινε με μεσάζοντα που, όπως λέει η Σαουδική Αραβία, δεν ήταν ο υπεύθυνος εκπρόσωπος της χώρας. Και, βεβαίως, όλα αυτά πλήττουν το κράτος δικαίου, όταν σε ένα τέτοιο θέμα της εθνικής άμυνας προχωράμε με τέτοιο τρόπο.

Και αντί εδώ να έχουμε απαντήσεις και να απολογηθεί η Κυβέρνηση παρατηρούμε ένα καθημερινό γαϊτανάκι με το να μην μπορούμε ουσιαστικά να ενημερωθούμε υπεύθυνα ούτε τα μέλη της Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων. Τα μέλη της Επιτροπής Εξοπλιστικών δεν έχουν ενημερωθεί ούτε για το κόστος των F16 -μάθαμε από τoν κ. Τραμπ την ενημέρωση για το ποσό- ούτε για αυτά τα ζητήματα.

Και, βεβαίως, αυτή η συζήτηση θα γίνει αναλυτικά τη Δευτέρα και δεν χρειάζεται να επεκταθώ. Όμως ενώ ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας λέει ότι από τη Βουλή, από εδώ θα πάρουμε τα μέλη της Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων, για να γίνει ανάγνωση, τα έγγραφα που έχουν κατατεθεί χθες, στη Βουλή δεν υπάρχει καμία τέτοια ενημέρωση. Καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να προχωρήσει αυτή η κατάσταση έτσι.

Είμαι μέλος της Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων 2 χρόνια και δεν έχει διαρρεύσει τίποτα απολύτως από την Επιτροπή Εξοπλιστικών. Δεν μπορώ να κατανοήσω γιατί δεν έχει γίνει κοινωνός η Επιτροπή σε όλα αυτά τα ζητήματα, γιατί υπάρχει αυτός ο πανικός στην Κυβέρνηση, ο πανικός στο ελληνικό Κοινοβούλιο σε σχέση με την πληρέστατη ενημέρωση αυτών οι οποίοι έχουν χειριστεί με απόλυτη μυστικότητα όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα τα συγκεκριμένα θέματα. Για αυτόν τον λόγο, λοιπόν, ο πανικός αυτός δείχνει ότι υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα.

Αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχει κάποιο όριο στη Συγκυβέρνησή σας με τους ΑΝΕΛ; Πραγματικά θέλω να ρωτήσω: Θα αποδειχθεί κάτι κάποια στιγμή, μετά από όλα αυτά που αποδεικνύονται, που θα πείτε ότι «δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα για τη Συγκυβέρνηση, για την εξουσία»; Θα αποδειχθεί κάποιο όριο, επιτέλους, σε όλα αυτά που γίνονται; Γιατί αλλιώς αποδεικνύεται, δυστυχώς για τη χώρα, ότι είστε όμηροι του κ. Καμμένου!