theocharopoulos vouli 18-10-2017

Ομιλία του Θανάση Θεοχαρόπουλου στη Βουλή για τη συνάντηση Τσίπρα-Τραμπ, την οικονομική πολιτική και το ΣΝ για τα αυθαίρετα (βίντεο)

18/10/2017

 

Η ομιλία στη Βουλή του Προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, για τη συνάντηση Τσίπρα-Τραμπ, την οικονομική πολιτική και το νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα.

 

«Eίμαστε σήμερα μία μέρα μετά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού, του κ. Τσίπρα, στον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών. Σας ακούσαμε και εσάς και τον κ. Φάμελλο να αναφέρεστε και να είστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι από τη συγκεκριμένη συνάντηση.

Πρώτα από όλα, να τονίσω ότι η θέση η δική μας είναι ότι, όταν γίνονται αυτές οι συναντήσεις, μεταξύ του Πρωθυπουργού της χώρας και του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, είναι ένα θετικό γεγονός από μόνο του για τις διεθνείς σχέσεις της χώρας μας. Ταυτοχρόνως, ακόμα και τα όποια θετικά θα πει θεωρητικά ο κ. Τραμπ και αυτά στις θετικές εξελίξεις συγκαταλέγονται.

Όμως, τι είδαμε από αυτή τη συνάντηση; Τι πρακτικό αποτέλεσμα έχουμε από αυτή τη συνάντηση;

Ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών αναφέρθηκε σε θεωρητικές μόνο εξελίξεις στη χώρα μας, λέγοντας ότι καλά θα πάνε τα πράγματα σε σχέση με το  χρέος, σε σχέση με τις επενδύσεις, χωρίς να δώσει καμία συγκεκριμένη κατεύθυνση πίεσης προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ή οπουδήποτε αλλού για τα συγκεκριμένα θέματα, καμία ρητή δέσμευση σε όλα αυτά τα θέματα. Και από την άλλη, ουσιαστικά η χώρα μας δεσμεύτηκε για την αναβάθμιση των F-16. Και όπως είπε ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, ο κ. Τραμπ, θα χρειαστούν 2,4 δισεκατομμύρια. Έδωσε συγχαρητήρια, μάλιστα, στην κυβέρνηση, γιατί έχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά αμυντικών δαπανών στο ΝΑΤΟ.

Είδαμε μετά τον κ. Καμμένο να λέει για 1,1 δισεκατομμύριο και ότι τα άλλα θα είναι αντισταθμιστικά. Έχει κάνει κάποιο αίτημα για τα αντισταθμιστικά;

Κύριε Σταθάκη, είμαι στην Επιτροπή Εξοπλιστικών. Θέλω να σας πω ότι με τον κ. Καμμένο συζητήσαμε αναλυτικά για τα F-16. Η συζήτηση ήταν εμπιστευτική βεβαίως. Όμως, θέλω να σας πω το εξής: Όταν τον ρωτήσαμε για τις τιμές, μας είπε ότι δεν έχει ακόμα συγκεκριμένες τιμές και ποσά. Και μιλήσαμε πριν δεκαπέντε μέρες, δεν μιλήσαμε πριν ένα χρόνο. Ταυτοχρόνως, δεν μας είπε ότι έχει γίνει οποιαδήποτε διαδικασία για αντισταθμιστικά σε σχέση με μια τέτοια λογική αναβάθμισης.

Βεβαίως, εμείς είμαστε υπέρ του αξιόμαχου -γιατί σας άκουσα να το λέτε- των Ενόπλων Δυνάμεων. Όμως, εδώ ουσιαστικά έγινε μια συνάντηση και ο κ. Τραμπ είπε ότι κερδίζουν οι εργαζόμενοι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτά είπε εάν δεν κάνω λάθος. Έδωσε ουσιαστικά τον κ. Τσίπρα, γιατί έτσι κάνει τις συναλλαγές, έτσι έχει συνηθίσει -επιχειρηματικά εννοώ- ο κ. Τραμπ. Και είπε, «Συμφωνήσαμε για τα 2,4 δισεκατομμύρια». Τον πρόλαβε στην ουσία. Και αναρωτιόμαστε: Η ατζέντα Καμμένου είναι ουσιαστικά «ατζέντα ΣΥΡΙΖΑ» πλέον στην Κυβέρνηση;

Αυτό πρέπει να απαντηθεί στην ουσία σε όλα αυτά τα ζητήματα, διότι δεν νομίζω ότι έχει βάλει τη δική του ατζέντα ο κ. Τσίπρας σε αυτή τη συνάντηση.

Και επειδή ένα θέμα αφορά το δικό σας νομοσχέδιο, εννοώ τον δικό σας τομέα σε σχέση με το περιβάλλον, με την κλιματική αλλαγή, για όλα αυτά που λέγαμε ότι έχουν γίνει για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή από όταν ανέλαβε ο κ. Τράμπ, είπε τίποτα ο κ. Τσίπρας στην συνάντηση, έστω τις θέσεις της χώρας μας για το πώς πρέπει να πορευθούμε σε σχέση με τα θέματα της κλιματικής αλλαγής, τα οποία ουσιαστικά τα άλλαξε προς το χειρότερο με το που ανέλαβε την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών; Είπε τίποτα; Δεν έχουμε δει απολύτως τίποτα σε αυτή την ατζέντα, ούτε καν τη θέση της χώρας μας.

Κύριε Υπουργέ, αναφέρατε πριν ότι από ορισμένους δεν αναγνωρίζεται μια πραγματικότητα σε σχέση με την ελληνική οικονομία. Θα μπορούσα να πω ότι είναι μια εικονική πραγματικότητα αυτή η οποία μας παρουσιάζετε, ο Πρωθυπουργός, οι Υπουργοί, όλοι σας, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι όταν μιλούν. Και γιατί είναι μια εικονική πραγματικότητα; Θα σας πω ορισμένα στοιχεία:

Αποδεικνύεται ότι καλλιεργούνται συστηματικά φρούδες ελπίδες από αυτή την κυβέρνηση. Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν πως ένας στους τρεις πολίτες της χώρας ζει σε συνθήκες φτώχειας. Εάν νομίζετε ότι έξοδο από την κρίση μπορούμε να έχουμε με μια από τις τρεις οικογένειες να βρίσκονται σε συνθήκες πείνας και κοινωνικού αποκλεισμού, νομίζω ότι αυτό είναι ένα όνειρο απατηλό. Η άρση των ανισοτήτων, η κοινωνική συνοχή, η μείωση της φτώχειας και της ανεργίας δεν μπορεί παρά να βρίσκονται στο επίκεντρο μιας προοδευτικής πολιτικής, αντίθετα με αυτό που συμβαίνει σήμερα. Η χώρα πάει προς τη λάθος κατεύθυνση σε αυτά τα θέματα, δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης. Αντίθετα, υπάρχουν φοροεπιδρομές για την επίτευξη υπερβολικών πλεονασμάτων, τα οποία συνυπογράψατε με τους δανειστές.

Δυστυχώς, εάν συνεχιστεί αυτή η πολιτική δογματικής λιτότητας, στη χώρα μας θα υπάρχουν μισθοί Βουλγαρίας με κόστος ζωής Γερμανίας. Και αυτά δεν είναι θεωρητικά. Θα σας αναφέρω ένα σημείο μόνο από τα στοιχεία της Eurostat για το 2016: Το 22,4% του ελληνικού πληθυσμού ζει σε κατάσταση ένδειας, δηλαδή στερείται βασικά καταναλωτικά αγαθά ή αδυνατεί να ανταπεξέλθει σε στοιχειώδης οικονομικές υποχρεώσεις. Το 22,4%! Ξέρετε πόσο ήταν το αντίστοιχο ποσοστό, σύμφωνα με την έρευνα της Eurostat για το 2016, στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Ήταν 7,5%!

Για αυτήν την έξοδο από την κρίση μιλάμε; Μόνο η Βουλγαρία και η Ρουμανία από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι κάτω από εμάς. Και δεν θα είναι για πολύ εάν συνεχιστεί αυτή η πολιτική. Όμως και η οικονομική αποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης αμφισβητείται.

Είδαμε ότι οι προβλέψεις για τα κρατικά έσοδα τον Σεπτέμβριο έπεσαν στα βράχια, καθώς η τρύπα έχει ανοίξει αντί να μειωθεί, παρά το γεγονός ότι αναμενόταν, λόγω των φόρων, να υπάρχει μια άλλη λογική. Η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, που εκδόθηκε τη Δευτέρα, με τα προσωρινά στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, αποκαλύπτει ότι ούτε η είσπραξη του ΕΝΦΙΑ τον Σεπτέμβριο διέσωσε τις εισπράξεις φόρων.

Όλο αυτό, λοιπόν, το οποίο αναλύετε για την ανάπτυξη, για τις επενδύσεις,  πρόκειται στην ουσία για μια εικονική πραγματικότητα που δεν τη βιώνει η ελληνική κοινωνία. Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα. Και, δυστυχώς, αυτό είναι το πρόβλημα σε όλη την οικονομική και κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης.

Να περάσω στο σημερινό νομοσχέδιο. Προτού αναφέρω ορισμένα στοιχεία, να πω ότι δεν μπορώ να διακρίνω τι διαφορετικό κάνετε από αυτά που καταγγέλλατε το προηγούμενο χρονικό διάστημα -ένα γενικό ερώτημα σας βάζω- σε σχέση με τα αυθαίρετα, σε σχέση με το πώς θα λύσουμε αυτό το ζήτημα στη χώρα μας και αυτό το οποίο και ως Αντιπολίτευση εσείς λέγατε. Έχετε κάποια άλλη οπτική σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα; Διότι εγώ θα σας πω ότι δεν έχετε, ανεξάρτητα αν ένα νομοσχέδιο έχει και θετικές ρυθμίσεις. Κι εμείς πρώτοι το είπαμε και τις επισημάναμε. Και εν πάση περιπτώσει, προγραμματική αντιπολίτευση κάνουμε και την υπεύθυνη στάση μας θα τη δείξουμε και στη συνέχεια. Όμως, έχετε κάνει μια τομή σε αυτό το συγκεκριμένο ζήτημα, στο ζήτημα του πώς χειριζόμαστε τα αυθαίρετα ή τακτοποιείτε και προχωράτε και σε μια νέα γενιά αυθαιρέτων;

Συζητάμε, λοιπόν, σήμερα ένα νομοσχέδιο με δεδομένο το γεγονός ότι, δυστυχώς, η αυθαίρετη δόμηση αποτελεί φαινόμενο συνυφασμένο με τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συγκυρίες της ελληνικής πραγματικότητας. Υποτίθεται ότι ένα σοβαρό νομοσχέδιο θα πρέπει να δηλώνει και ειλικρινή πολιτική βούληση. Τη δηλώνει; Αυτό είναι το ερώτημα. Επίσης, θα πρέπει να αποκλείει την όποια διαιώνιση του προβλήματος από εδώ και πέρα. Το κάνει; Για να λειτουργήσει εκ παραλλήλου το όποιο σύστημα, θα πρέπει να υπάρχει υποδομή, συντονισμός και συνεργασία μεταξύ των φορέων, καθώς και αντιμετώπιση και άλλων παθογενειών της Δημόσιας Διοίκησης. Διαφαίνεται κάτι τέτοιο;

Ο πρώην Υπουργός Περιβάλλοντος, ο κ. Τσιρώνης, δήλωνε το 2016 ότι, «Αν καταφέρουμε να μας εμπιστευθούν οι πολίτες και στο μέτρο των δυνατοτήτων τους μπορέσουν να πληρώσουν αυτό που χρειάζεται, τότε σε δύο χρόνια θα είναι πλέον παρελθόν αυτή η κατάσταση». Ήδη έχει περάσει ένας χρόνος και προφανώς στον χρόνο αυτόν που μένει, δεν θα αποτελεί παρελθόν η εξαιρετικά πολύπλοκη κατάσταση.

Και μιας και μίλησα και για τον εκπρόσωπο των Οικολόγων στην κυβέρνηση, οι Οικολόγοι Πράσινοι, που βρίσκονται στην κυβέρνηση, συμφωνούν με τη λογική αυτού του νομοσχεδίου; Άκουσα κάποιες τοποθετήσεις και επικρίσεις ενός μέλους τους στην Επιτροπή σε σχέση με το αν υπάρχει αριστερή ταυτότητα σε αυτό το νομοσχέδιο και αν μπορεί να επιλύσει τα χρόνια προβλήματα, τις παθογένειες σε αυτό το ζήτημα που συζητούμε συνεχώς, το ζήτημα των αυθαιρέτων.

Ας πάμε, όμως, στο θέμα της εμπιστοσύνης. Ουσιαστικά μέσω αυτού του νομοσχεδίου ζητάτε εμπιστοσύνη. Όμως, γιατί να σας εμπιστευθούν οι πολίτες ότι αυτό το νομοσχέδιο, που -ξαναλέω- περιέχει και θετικές ρυθμίσεις, θα εφαρμοστεί; Οι συνεχείς και επαναλαμβανόμενες παροχές αμνηστίας έχουν σαν αποτέλεσμα, εκτός από την αύξηση της κερδοσκοπίας, την πολιτική ομηρία και τη διαιώνιση πολλών παθογενειών, να μην πιστεύουν οι πολίτες στους νόμους. Επί της ουσίας, δεν υπάρχει συνέχεια της Δημόσιας Διοίκησης. Και σε αυτό το νόμο, όπως και σε πολλούς άλλους, επαναλαμβάνετε πολλές ρυθμίσεις προηγούμενων νόμων – συμβούλια, έκδοση άδειας με την ευθύνη μηχανικού, Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίων- για τις οποίες, όμως, δεν εκδώσατε τα απαραίτητα προεδρικά διατάγματα, κοινές υπουργικές αποφάσεις, αλλά τις φέρνετε τώρα ως νέες ρυθμίσεις. Οπότε, προβληματίζομαι. Θα χρειαστούν και πάλι αμέτρητες ΚΥΑ -τα γνωστά προβλήματα εννοώ της Δημόσιας Διοίκησης- και υπουργικές αποφάσεις, που δεν γνωρίζουμε πότε και εάν θα προλάβουν να εκδοθούν. Και άντε πάλι από την αρχή το ίδιο πρόβλημα να αναπαράγεται!

Πώς θα θεραπευθεί αυτή η κατάσταση και θα αποτελέσει παρελθόν; Αυτό είναι το ζήτημα. Το θέμα είναι οριζόντιο. Απαιτεί οριζόντιες λύσεις. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να κάνετε και μια έρευνα τι συμβαίνει σε άλλες χώρες. Δεν προσπαθούμε να ανακαλύψουμε την Αμερική. Στην Πορτογαλία, για παράδειγμα, που έχει και τη μικρότερη αυθαίρετη δόμηση συγκριτικά με την Ιταλία και την Ισπανία, τέσσερις εμπλεκόμενοι φορείς -συμβολαιογράφοι, τοπικό συμβούλιο, φορολογική υπηρεσία και κτηματολόγιο- είναι μεταξύ τους ηλεκτρονικά διασυνδεδεμένοι, προκειμένου να ελεγχθεί καλύτερα η αυθαίρετη δόμηση. Εδώ, βέβαια, έχουμε δομικές αδυναμίες σε όλα αυτά τα ζητήματα, σε σχέση με το κτηματολόγιο, με την ψηφιακή βάση, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια χαώδης νομοθεσία που αφήνει περιθώρια και ευνοεί την παρανομία.

Χρειάζονται, επίσης, ελεγκτικοί μηχανισμοί. Οι υπάρχοντες είναι υποστελεχωμένοι και για όσους νέους σχεδιάζετε, όπως τα παρατηρητήρια δόμησης, δεν μας λέτε πώς και πότε θα τα στελεχώσετε. Για όλα αυτά χρειάζεται πολιτική βούληση, συντονισμός και οριζόντιες λύσεις.

Παρά, λοιπόν, τις όποιες θετικές διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου, από τις οποίες ορισμένες είναι και προηγούμενων κυβερνήσεων, επιχειρείται να βρεθεί λύση στο χάος του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού με μπαλώματα, που απλά κρύβουν ή μεταθέτουν στο μέλλον τα κακώς κείμενα. Το νομοσχέδιο είναι επιφανειακό, αλλά είναι και εισπρακτικό. Και ναι μεν μπορεί αυτό να είναι θεμιτό, η ενίσχυση, δηλαδή, των εθνικών ταμείων, από την άλλη πλευρά, όμως, δεν αποτελεί μέτρο προστασίας του περιβάλλοντος, το οποίο πρωτίστως πρέπει να προστατευτεί. Προστατεύεται, όμως; Εδώ είναι το ερώτημα.

Αυτό που στην ουσία κάνετε εδώ, είναι η περαιτέρω τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Αν αυτό θέλετε, να το πείτε ευθέως. Αν δεν το θέλετε, να πείτε ότι πρέπει να υπάρξει μια οριστική ρύθμιση, όχι με μπαλώματα κάθε φορά και με αυτήν τη λογική.

Το παρόν νομοσχέδιο, λοιπόν, δεν φανερώνει ουσιαστική διάθεση για αλλαγή αυτής της πολιτικής αντιμετώπισης της αυθαίρετης δόμησης προς την κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος. Αντιθέτως, προστίθεται και νέα, διακριτή κατηγορία αυθαιρέτων που βρίσκονται σε περιοχές αξιόλογου φυσικού περιβάλλοντος, μολονότι οι περιοχές αυτές θα έπρεπε να προστατεύονται κι όχι να αυξάνονται απλώς τα πρόστιμα, σε μια λαθεμένη τακτική η οποία συνεχίζεται να ακολουθείται. Και δεν εννοώ μόνο από εσάς, δεν εννοώ μόνο από την κυβέρνησή σας. Μα, αν καταστραφούν αυτές οι περιοχές και μάλιστα, με τρόπο μη αναστρέψιμο, τι νόημα θα έχει το πρόστιμο;

Συνεπώς, εδώ χρειάζεται μια άλλη λογική για αυτές τις περιοχές.

Ας το δούμε, όμως, και εισπρακτικά. Θα υπάρχει διαφοροποίηση προστίμων ανάλογα με τον παραβάτη; Γιατί, προφανώς, άλλο ειδικό βάρος έχει η αυθαιρεσία μιας ξενοδοχειακής μονάδας κι άλλο μιας παράνομης καντίνας. Και ποια θα είναι τα κριτήρια της διαφοροποίησης; Έχουν υπάρξει τρανταχτά παραδείγματα επιχειρήσεων με τζίρο 1.600.000 ευρώ, στις οποίες επιβλήθηκε πρόστιμο 10.000 ευρώ, κάτι το οποίο προφανώς δεν είναι αποτρεπτικό. Για αυτό σας επαναλαμβάνουμε ότι το θέμα είναι οριζόντιο και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τέτοιον τρόπο.

Εν κατακλείδι, το νομοσχέδιο που περιέχει και θετικές ρυθμίσεις, δεν αποτελεί μεταρρύθμιση. Η προληπτική καταστολή αυθαίρετης δόμησης λείπει, όπως κι ένας ολοκληρωμένος πολεοδομικός σχεδιασμός που θα λύνει το πρόβλημα. Με άλλα λόγια, το νομοσχέδιο δεν είναι μακράς πνοής. Το θέμα είναι πολύπλοκο και δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί με ένα απλό νομοθέτημα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι η οικονομική κρίση δεν μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί δικαιολογία για όλους μας για το ότι έχει ατονήσει σημαντικά ο διάλογος για τα μεγάλα περιβαλλοντικά ζητήματα και ιδιαίτερα για τις ελλείψεις και τις εκκρεμότητες του θεσμικού μας πλαισίου και των ελεγκτικών μηχανισμών της χώρας. Και με αυτό το νομοσχέδιο δεν προωθείται ένας ολοκληρωμένος πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός. Ο σχεδιασμός αυτός θα έπρεπε να εκκινεί από την αποτύπωση των προβλημάτων και να δομείται πάνω σε δύο βασικούς άξονες: την ασφάλεια δικαίου για τους πολίτες και τη διασφάλιση της δημόσιας περιουσίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Αντίθετα, συνεχίζονται να διευρύνονται, αλλά και να δημιουργούνται νέες παθογένειες. Με αυτήν την κατάσταση, δεν θα βγούμε εύκολα από την κρίση.

Εγώ θα περίμενα, αγαπητοί συνάδελφοι, χθες ο Πρωθυπουργός να μην μιλήσει μόνο για F-16 και για νέα εξοπλιστικά, αλλά να μιλήσει και γι’ αυτά τα ζητήματα, στα οποία η νέα ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών δείχνει να μην δίνει καμία σημασία. Για την κλιματική αλλαγή, για παράδειγμα –τα έχουμε συζητήσει πολλές φορές και στις Επιτροπές-, δεν έκανε καμία αναφορά. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει προχωρήσει πλέον σε μια ατζέντα, η οποία είναι ατζέντα των Ανεξαρτήτων Ελλήνων. Αυτό δυστυχώς, δεν ωφελεί τη χώρα.»