theocharopoulos vouli 19-9-2017_2 (2)

Oμιλία του Θανάση Θεοχαρόπουλου στη βουλή στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης (βίντεο)

19/09/2017

Η ομιλία στη Βουλή του προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

“Πριν ξεκινήσω θα πω ότι η δημοκρατία έχει τρόπους θεσμικής αντιμετώπισης αυτού του εθνικιστικού παραληρήματος και έπρεπε να παρέμβετε πριν στη διαδικασία και να μην επιτρέψετε αυτό το εθνικιστικό παραλήρημα εδώ μέσα, στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Η δημοκρατία θα νικήσει, δεν θα νικήσει ο φασισμός. Επιτέλους, υπάρχουν θεσμικοί τρόποι αντιμετώπισης μέσα στη δημοκρατία μας, για να μην επιτρέπουμε ξανά τέτοιο λόγο εθνικιστικό που είναι εκτός των δημοκρατικών κανόνων.

Κύριε Υπουργέ, η δίκη έχει καθυστερήσει πράγματι και θα πρέπει γρήγορα να ολοκληρωθεί. Γι’ αυτό κι εσείς θα πρέπει να αναλάβετε πρωτοβουλίες προς αυτήν την κατεύθυνση, γιατί ακούσαμε προηγουμένως υπόδικους να μιλούν με έναν τέτοιο λόγο και έναν λόγο ο οποίος είναι απέναντι στη δημοκρατία.

Σήμερα συζητούμε την ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας σχετικά με την ευρωπαϊκή εντολή έρευνας σε ποινικές υποθέσεις. Θα μπορούσαμε, βέβαια, καθότι υπάρχει συναίνεση, να επικεντρώσουμε τη συζήτησή μας, για παράδειγμα, στις ασφαλιστικές δικλείδες για την ορθή εφαρμογή της. Αντ’ αυτού, λίγα λέμε και πάλι σήμερα για την Οδηγία, για την οποία έχουμε πει ότι βεβαίως είμαστε θετικοί στην εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία, όπως είμαστε και σε όλους τους ευρωπαϊκούς κανόνες, όπως θα πω και στη συνέχεια της ομιλίας μου.

Αντ’ αυτού, όμως, είμαστε αντιμέτωποι για μία ακόμη φορά με την αδυναμία της Κυβέρνησης να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μεταρρυθμίσεις και γι’ αυτό φέρνει τροπολογίες με τις οποίες έχουμε πολλές φορές και ριζική διαφωνία.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, δεν θα πω πολλά πράγματα σήμερα για την Οδηγία. Δεν νομίζω ότι αυτό είναι το κρίσιμο ζήτημα με αυτά τα οποία έχουν συζητηθεί. Περνώ κατευθείαν, λοιπόν, σε μερικές από τις τροπολογίες, τις οποίες θεωρώ κρίσιμες.

Φέρνετε, λοιπόν, μία τροπολογία που αφορά στη συμπλήρωση των διατάξεων του νόμου για το Εθνικό Μητρώο επιτελικών στελεχών της δημόσιας διοίκησης και ειδικότερα στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Ορίζετε ρητά ότι οι αξιολογητές των υπαλλήλων, προκειμένου να συμμετάσχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων, πρέπει να έχουν εκπληρώσει την υποχρέωση αξιολόγησης των υφισταμένων τους.

Τι ακριβώς κάνετε; Ουσιαστικά εκβιάζετε τους αξιολογητές να προβούν σε αξιολόγηση, εάν θέλουν να διεκδικήσουν θέση ευθύνης. Εμείς σαφώς και είμαστε υπέρ της αξιολόγησης, αλλά μιας διαφανούς και αξιόπιστης αξιολόγησης.

Εσείς, η Κυβέρνησή σας, αυτόν τον τρόπο βρίσκετε για να καλύψετε την παταγώδη αποτυχία σας για την αξιολόγηση δομών και προσωπικού; Αυτόν τον τρόπο βρίσκετε για να ξεμπλοκάρετε τη διαδικασία, καθώς από τον Μάρτιο έως σήμερα προχωρά με πολύ αργούς ρυθμούς;

Από την ψήφιση του ν. 4369/2016 μέχρι και σήμερα, λιγότερο από το 20% των δημοσίων υπαλλήλων δέχθηκε έστω να παραλάβει τα φυλλάδια αξιολόγησης. Είναι πράγματι αμφίβολο με τον τρόπο και με τις μεθοδεύσεις με τις οποίες εισάγεται, το κατά πόσο η προωθούμενη αξιολόγηση συνδέεται με την ανάγκη για επιστημονική και επαγγελματική στήριξη των δημοσίων υπαλλήλων και όχι με έναν μηχανισμό που ουσιαστικά δεν επιτυγχάνει το αποτέλεσμα.

Εκείνο που είναι σίγουρο είναι το έλλειμμα αξιοπιστίας στον τρόπο λειτουργίας του κράτους, που προκαλεί και τις αντιδράσεις, στο αυτονόητο δηλαδή, στη μόνιμη αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων και τη σύνδεσή της με την ταχύτερη ανέλιξη, με την οποία και συμφωνούμε, αλλά ουσιαστικά δεν γίνεται.

Άκουσα, μάλιστα, την κυρία Γεροβασίλη, την αρμόδια Υπουργό, με έκπληξη να αναφέρεται στο ότι ποτέ δεν έχει λειτουργήσει όπως θα έπρεπε. Πολύ σωστά σας είπε πριν ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ο κ. Κουτσούκος, ότι μάλλον έχει μπερδέψει τα χρόνια και έχει μπερδέψει τις κυβερνήσεις των προηγούμενων ετών.

Το 2012-2013 λειτούργησαν η αξιολόγηση και η κινητικότητα και ήσασταν απέναντι στην κινητικότητα. Ήσασταν όλοι και κάνατε καταλήψεις και προκαλούσατε στις καταλήψεις και δεν υπήρξε ούτε μία απόλυση και λειτούργησε η κινητικότητα προς όφελος των δημοσίων υπαλλήλων.

Βεβαίως αργότερα, το 2014, εμείς πρώτοι είχαμε πει ότι το σύστημα το οποίο είχε προτείνει εκείνη τη στιγμή ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ο κ. Μητσοτάκης, με το 15% υποχρεωτικά να παίρνει τον αρνητικό βαθμό -και το υπενθυμίσαμε πριν από λίγο- ήταν κάτι το οποίο δεν θα λειτουργήσει ποτέ και διαφωνήσαμε. Σας λέμε, όμως, ότι και αυτό που φέρνετε εσείς είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος του κ. Μητσοτάκη. Αυτό είναι στην πραγματικότητα.

Άκουσα την κυρία Υπουργό να λέει ότι δεν υπήρχαν περιγράμματα για τις θέσεις εργασίας, δεν υπήρχαν οργανογράμματα. Μάλλον έχετε μπερδέψει ή δεν έχετε δει ακριβώς τι είχε συμβεί τα προηγούμενα χρόνια. Βεβαίως, άκουσα να κατηγορεί ξανά το πελατειακό σύστημα εν γένει όλων των προηγούμενων ετών, αντί να απαντά γιατί διευρύνετε το πελατειακό σύστημα σήμερα, γιατί δεν αντιμετωπίζετε τις παθογένειες που υπάρχουν σήμερα και γιατί δημιουργείτε και νέες παθογένειες του κομματικού συστήματος.

Η πορεία, λοιπόν, της όλης διαδικασίας θεωρείται δεδομένο ότι θα βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και των δανειστών κατά την τρίτη αξιολόγηση, παρά το γεγονός ότι η κυρία Υπουργός υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται για μνημονιακή υποχρέωση, αλλά για συνταγματική επιταγή. Δεν θα έπρεπε όμως ένα τέτοιο ζήτημα να αποτελεί θέμα συζήτησης με τους εταίρους. Έπρεπε μόνοι μας ως χώρα να έχουμε δημιουργήσει τους κατάλληλους θεσμούς αξιολόγησης, αντικειμενικής και δίκαιης αξιολόγησης, η οποία θα γίνει αποδεκτή από την πλειοψηφία του κοινωνικού συνόλου και θα μπορεί να λειτουργήσει πραγματικά και αξιοκρατικά.

Δυστυχώς, βρισκόμαστε για άλλη μια φορά να απολογούμαστε για πράγματα, τα οποία θα έπρεπε μόνοι μας ως χώρα να έχουμε λύσει.

Ας είμαστε απόλυτα ειλικρινείς. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στο κρίσιμο αυτό ζήτημα της αξιολόγησης παραμένει δέσμια της λογικής της ήσσονος προσπάθειας και καταλήγει σε μέτρα πειθαρχικού χαρακτήρα. Δεν πιστεύετε στις μεταρρυθμίσεις, ούτε μπορείτε να τις σχεδιάσετε και να τις υλοποιήσετε. Παραβαίνετε μέχρι και τους δικούς σας νόμους. Αφού βέβαια ξεχάσατε ότι το κόμμα σας πολέμησε την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων και την αξιολόγηση το 2012 και το 2013, επιβεβαιώνετε και την πλήρη ανικανότητα εφαρμογής και υλοποίησης των διατάξεων του δικού σας νόμου, του ν. 4440/2016, λόγω αποτυχίας της ολοκλήρωσης των ηλεκτρονικών οργανογραμμάτων των Υπουργείων.

Φυσικά, ποιος συνεχίζει να είναι ο μεγάλος ασθενής; Η δημόσια διοίκηση και αυτό επηρεάζει οριζόντια όλες τις πολιτικές. Απαιτείται, επιτέλους, η συγκρότηση ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαδικασιών και τρόπου επιλογής και εξέλιξης του στελεχιακού δυναμικού της δημόσιας διοίκησης. Χρειάζονται μεταρρυθμίσεις και μεταρρύθμιση είναι να αλλάζουμε δομικά ένα σύστημα. Δεν είναι μια απλή ρύθμιση. Να ξεκαθαρίσουμε τις έννοιες. Από τη μία έχουμε τις απορρυθμίσεις, που πολλές φορές εννοεί η Νέα Δημοκρατία και πολλές φορές οδηγούν και σε απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων και από την άλλη έχουμε τις αντιμεταρρυθμίσεις, στις οποίες προχωρείτε εσείς στον ΣΥΡΙΖΑ και εξυπηρετούν διάφορες πελατειακές σχέσεις. Βεβαίως, τις ονομάζετε, παρ’ όλα αυτά, μεταρρυθμίσεις.

Δυστυχώς, παρά τα νομοσχέδια που πέρασαν και παρά τις επιμέρους τροπολογίες, συνεχίζει να λείπει μια δομική αλλαγή του συστήματος, γιατί συνεχίζουν να λείπουν οι προϋποθέσεις μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης, όπως για παράδειγμα η εφαρμογή αρχών διαφάνειας, αξιοκρατίας, αποτελεσματικότητας, η αναθεώρηση της σχέσης κράτους-κόμματος, ο εξορθολογισμός των πόρων.

Αποτέλεσμα όλης αυτής της κατάστασης είναι το έλλειμμα εμπιστοσύνης. Πώς θεωρείτε ότι θα εμπιστευθούν το σύστημα αξιολόγησης οι πολίτες; Με το να εκβιάζονται απλώς ότι εάν δεν αξιολογήσουν, δεν θα έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στις διαδικασίες επιλογής προϊσταμένων;

Έτσι θα κερδηθεί η εμπιστοσύνη στα χρόνια μας; Ή μήπως με το να τους διχάζετε; Ή μήπως με το να αφήνετε για τους επόμενους την εφαρμογή των διατάξεων της τροπολογίας, αφού θα έχετε εξασφαλίσει όσους σας στήριξαν;

Φαίνεται ότι η Κυβέρνηση, εκτός του ότι όψιμα ανακάλυψε την αναγκαιότητα της αξιολόγησης και της κινητικότητας, έχει ένα δικό της ερμηνευτικό λεξικό, που προφανώς κατανοεί μόνο η ίδια.

Να μιλήσω λίγο και για μια άλλη τροπολογία σχετικά με την τροποποίηση διατάξεων της δασικής νομοθεσίας. Άκουσα και τον βουλευτή του Ποταμιού, τον κ. Δανέλλη, που πολύ σωστά έθεσε στον αρμόδιο Υπουργό ορισμένα ερωτήματα. Ορισμένες μόνο απαντήσεις δόθηκαν, όχι όλες.

Όσον αφορά στο θέμα της παράτασης των προθεσμιών υποβολής, φυσικά συμφωνούμε, αλλά δεν μπορούμε παρά να παρατηρήσουμε ότι οι διαρκείς παρατάσεις δείχνουν την εξαρχής ανυπαρξία ολοκληρωμένου σχεδιασμού και στάθμισης των δυσκολιών εφαρμογής και των προβλημάτων για τους πολίτες.

Το πιο προβληματικό, όμως, σημείο της τροπολογίας είναι ότι επιχειρείται η έγκριση με νόμο υπουργικής απόφασης του 2016,  την οποία το πέμπτο τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ακυρωτέα, γιατί παραβιάζει δύο άρθρα του Συντάγματος και γιατί μόνο με προεδρικό διάταγμα μπορούν να εγκριθούν οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται σε αυτήν.

Όπως παρατηρούν και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, η WWF και άλλοι φορείς, με τις ρυθμίσεις αυτές προωθείται η οριζόντια εξαίρεση από τους δασικούς χάρτες και το δασολόγιο αυθαίρετων οικισμών που περιλαμβάνουν δάση, δασικές ή αναδασωτέες εκτάσεις.

Ακούσαμε τις εξηγήσεις του Υπουργού και δεν λύνουν το πρόβλημα συνολικά. Δίνονται ξανά υποσχέσεις για ένα νέο νομοσχέδιο που θα τα λύσει, χωρίς να αναφέρεται, όμως, κάτι συγκεκριμένο.

Κύριε Υπουργέ, είχατε αναφερθεί στις πυρκαγιές και είχατε τονίσει ότι υπάρχει ένα σχέδιο ανωμαλίας και αποσταθεροποίησης. Εσείς το είχατε πει. Όταν είχατε πει, λοιπόν, ότι βλέπατε ότι πιθανόν να υπάρχει ένα σχέδιο στην περιοχή σας ανωμαλίας και αποσταθεροποίησης, σας είχα πει κάτι δημοσίως. Είχα πει αντί της αποποίησης ευθυνών, που γίνεται πολλές φορές στην Κυβέρνηση, να κάνετε επιτέλους κάτι αριστερό, να σταματήσετε τις χαριστικές ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα. Να σταματήσει, λοιπόν, η Κυβέρνησή σας να περνάει κάποια χαριστική ρύθμιση -όπως γινόταν και στο παρελθόν, θέλω να είμαι ακριβής σε αυτό που σας λέω για τα αυθαίρετα- ώστε να νομιμοποιούν τα αυθαίρετα. Αυτά να σταματήσουν εδώ και τώρα, γιατί αυτά γνωρίζουν πολλές φορές όσοι εκμεταλλεύονται αυτά τα γεγονότα. Αυτό είναι ένα κρίσιμο ζήτημα και το αντιμετωπίζουμε σε μεταβατική διάταξη σήμερα και το αντιμετωπίζουμε πάρα πολλές φορές στα νομοσχέδια.

Αν θέλουμε, λοιπόν, να σταματήσουν να υπάρχουν τα κίνητρα πίσω από αυτές τις ενέργειες, στις οποίες αναφερθήκατε με έναν τρόπο -αν θέλετε την άποψή μου- δίνοντας οριστική απάντηση στο πρόβλημα ως μη οφείλατε εκείνη την περίοδο, αλλά εν πάση περιπτώσει αν θέλουμε να το λύσουμε, έτσι πρέπει να προχωρήσουμε.

Μας έχει συνηθίσει, βέβαια, αυτή η Κυβέρνηση και στην κατά περίπτωση αποδοχή των αποφάσεων του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου και τον κατά περίπτωση σεβασμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Αυτό εξάλλου λένε και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις για το συγκεκριμένο θέμα, ότι έρχεται απέναντι στη διάκριση των εξουσιών.

Κλείνοντας επιτρέψτε μου να κάνω κάποιες επισημάνσεις για την τροπολογία σχετικά με τη συμπλήρωση της διάταξης του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, σχετικά με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Φυσικά με την ουσία εμείς συμφωνούμε, δηλαδή εμείς έχουμε τη σταθερή άποψη ότι σεβόμαστε τις αποφάσεις των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.

Προφανώς, η τροπολογία αυτή αφορά και την ευαίσθητη περίπτωση στη χώρα μας, που αφορά την Ένωση της Ξάνθης, την οποία τα ελληνικά δικαστήρια απέρριψαν με το σκεπτικό ότι παρήγαγε κίνδυνο για τη δημόσια τάξη. Η υπόθεση έφτασε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2005 και το 2008. Με ένα σκεπτικό το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφάσισε και βεβαίως το 2012 η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, που είναι το αρμόδιο όργανο του Οργανισμού, καλεί τις ελληνικές αρχές να αναγνωρίσουν τη συγκεκριμένη οργάνωση και άλλες οργανώσεις. Τον Δεκέμβρη του 2014 κοινοποιήθηκε η απόφαση στην Ελλάδα με τις τρεις συσχετισμένες προσφυγές. Σε συνέχεια των παραπάνω, προφανώς και θα πρέπει η χώρα μας να προσαρμοστεί. Αυτή είναι η ουσία.

Με την κυβερνητική πλειοψηφία, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να φέρνετε αυτήν την απόφαση και οποιαδήποτε απόφαση έχετε στην Ολομέλεια της Βουλής. Δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί αυτό που συνέβη στο σύμφωνο συμβίωσης, αυτό που συνέβη στο τζαμί, αυτό που συνέβη σε πάρα πολλές περιπτώσεις μέχρι τώρα, δηλαδή να μην έχετε την κυβερνητική πλειοψηφία, να έρχεστε εδώ και να ζητάτε από εμάς -να μην ζητάτε μάλλον, να θεωρείτε δεδομένο- ότι χωρίς να έχετε την κυβερνητική πλειοψηφία, θα παίρνετε στήριξη σε αυτά τα θέματα.

Επιτέλους, η Κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της. Ο κ. Τσίπρας ξεκαθάρισε στη ΔΕΘ ότι θεωρεί τον κ. Καμμένο την πατριωτική κεντροδεξιά και ότι δεν του δημιουργεί προβλήματα. Φαντάζομαι ότι μάλλον εννοεί ότι ψηφίζουν μνημόνια μόνο μαζί, απ’ ό,τι φάνηκε, και όχι τα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Εν πάση περιπτώσει, δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η περίπτωση της a la carte νομοθέτησης, να κάνετε ό,τι θέλετε και κάποια στιγμή απλώς που δεν έχετε την πλειοψηφία στα θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων να στηρίζεστε στις ψήφους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, του «Ποταμιού» και πιθανόν και άλλων δυνάμεων. Δεν γίνεται να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Εμείς σας είπαμε ότι θα πρέπει να τα φέρνετε με την κυβερνητική πλειοψηφία. Μαζί συγκυβερνάτε, μαζί αποφασίζετε κι εμείς βεβαίως, όταν έρχεται κάτι εδώ με την απόφαση της κυβερνητικής πλειοψηφίας, παίρνουμε ξεκάθαρη θέση.

Δυστυχώς σε όλα τα επίπεδα διαχρονικά υστερούμε. Κατακρίνετε πολιτικές και λογικές του παρελθόντος, αλλά τις ακολουθείτε και σήμερα. Ενεργείτε κατά περίπτωση. Τα αντανακλαστικά παραμένουν πολύ αργά. Οι εξελίξεις πάντοτε προλαβαίνουν και αναζητούμε λύσεις τις τελευταίας στιγμής, που μοιραία είναι πυροσβεστικές και πολλές φορές, όπως βλέπουμε και σε πολλά θέματα σήμερα, δεν κατορθώνουν να σβήσουν τη φωτιά. Αυτό πρέπει να σταματήσει για να μπορέσουμε να δώσουμε μια καλύτερη προοπτική στον ελληνικό λαό.”